Låna pengar

Samla dina dyra smålån

Du får alltid 0,5 % lägre ränta när du söker direkt hos oss jämfört med en förmedlare.

Collectors privatlån

  • Utbetalning sker efter 1-2 bankdagar
  • 0,5 % lägre ränta när du söker direkt hos oss
  • Låna upp till 500 000 kr

  • Uppläggningsavgiften är 0 kr. Aviavgift 0 kr vid e-faktura eller autogiro. Vid ett kreditbelopp om 100 000 kr med årlig kreditränta om 8,2% och 5-års löptid (återbetalningstid) uppgår den effektiva räntan till 8,52%.

    Din månadskostnad kan bli:
      kr /mån

    Uppläggningsavgiften är 0 kr. Aviavgift 0 kr vid e-faktura eller autogiro. Vid ett kreditbelopp om 100 000 kr med årlig kreditränta om 8,2% och 5-års löptid (återbetalningstid) uppgår den effektiva räntan till 8,52%.

    Ingen uppläggnings- eller aviavgift

    Vi bjuder alltid på uppläggningsavgiften när du ansöker direkt hos oss. Dessutom har vi tagit bort aviavgiften när du betalar med e-faktura eller autogiro.

    0,5 % lägre ränta

    När du ansöker direkt hos oss får du 0,5 % lägre ränta jämfört med samma lån hos en förmedlare.

    Pengarna betalas ut efter 1 - 2 bankdagar

    Du ansöker enkelt och tryggt med BankID och får svar direkt. Pengarna har du på ditt konto efter 1 - 2 bankdagar.

    Hero image

    Lägg energin på det som räknas

    Samla dyra smålån

    Så här går ansökan till

    Fyll i ansökan och legitimera dig med BankID

    Du får besked direkt och ser din individuella ränta

    Logga in och fyll i utbetalningskonto, signera ditt låneavtal

    Pengarna betalas ut inom 1 - 2 bankdagar till ditt konto

    Vad kostar ett privatlån?

    Individuell ränta

    • Räntan sätts inviduellt i samband med din låneansökan. När du skickat in din ansökan ser du din personliga ränta och signerar låneavtalet för att bekräfta att du vill ta ett lån hos oss.

    Avgifter

    • Fri uppläggningsavgift när du ansöker direkt hos oss.
    • Ingen aviavgift med autogiro eller e-faktura.
    • Övriga kostnader ser du i våra allmänna villkor för privatlån.

     

    För att ansöka måste du

    • Vara minst 20 år
    • Vara folkbokförd i Sverige sedan 2 år
    • Ha en årsinkomst på minst 150 000 kr
    • Inte ha betalningsanmärkningar

    I vårt lån ingår försäkringen Låneskydd. Den hjälper dig och dina anhöriga om du skulle ha oturen att bli allvarligt sjuk eller arbetslös under låneperioden. Under de tre första månaderna på ditt lån ingår försäkringen kostnadsfritt. 

    Mer om låneskyddet

    Inga dolda avgifter

    • Fri uppläggningsavgift när du ansöker direkt hos oss
    • Ingen aviavgift om du betalar med autogiro eller har e-faktura
    • Det kostar inget att lösa lånet i förtid
    • Kostnadsfria extra inbetalningar
    • Fritt låneskydd i tre månader

    Villkor

    Collectorlånet, tjej i telefon

    Bästa möjliga ränta när du ansöker direkt hos oss

    Vi erbjuder ränta mellan 4,9 % och 17,15 %. Du får ett personligt erbjudande med din ränta direkt efter du gjort din ansökan, därefter väljer du om du vill gå vidare. Om du ansöker om ett lån hos oss direkt får du 0,5 % lägre ränta i jämförelse med samma löptid och lånesumma hos en förmedlare.

    Vad kostar lånet?

    Uppläggningsavgiften är 0 kr när du ansöker hos oss direkt. Aviavgift 0 kr vid e-faktura eller autogiro. Vi bjuder på försäkringen låneskydd de tre första månaderna, därefter kostar den 7,8 % av månadskostnaden. Vid ett kreditbelopp om 100 000 kr med årlig kreditränta om 8,2% och 5-års löptid (återbetalningstid) uppgår den effektiva räntan till 8,65%.

    Ansök direkt

    Vanliga frågor om privatlån

    Här är några av de vanligaste privatlånefrågorna som ställs till oss på kundservice.

    Ja, det kan du göra genom att logga in efter att du har haft ditt lån i sex månader. Du klickar dig in på det lånet du vill förändra, och sedan på knappen “Ändra månadskostnad” längst upp till höger.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Vi erbjuder inte betalningsfri månad, däremot kan vi erbjuda dig amorteringsfritt två gånger per år. Det innebär att vi tar bort amorteringen och du betalar in ränta och eventuellt övriga avgifter på fakturan. Vill du ha amorteringsfritt kontaktar du oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 eller mejla lana@collectorbank.se så hjälper vi dig.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Du kan inte höja ett befintligt lån, men du kan ansöka om ett lån till. Du ansöker om nytt lån via collector.se och kreditbedöms på nytt, men även baserat på hur du skött ditt nuvarande lån.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Ja, det kan du och du betalar enbart ränta för den tid som du haft lånet hos oss, varken mer eller mindre. Vill du lösa ditt lån i förtid kontaktar du alltid oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 så hjälper vi dig att beräkna korrekt slutsumma. Med hänvisning till lagen om penningtvätt kommer vi behöva fråga dig var pengarna som du använder för att lösa lånet med kommer ifrån.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Om du slutför din ansökan online och signerar med bankID, behandlas din ansökan som regel inom 1-2 bankdagar. Så snart ditt lån är redo för utbetalning får du ett sms som bekräftar det. Utbetalning tar 2-3 bankdagar och går till det konto du angett i ansökan. Följ din ansökan på Mina sidor.

    Ansökningar behandlas i tur och ordning efter när de har signerats. Undertecknade skuldebrev som skickats in per post behandlas i regel samma dag de kommer in.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Ja, du kan slå samman dina lån hos oss. Kontakta oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 eller mejla lana@collectorbank.se så hjälper vi dig.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Vi erbjuder lån från 20 000 kr upp till 500 000 kr. Du ansöker om det belopp du önskar. En sedvanlig kreditupplysning ligger till grund för vår automatiska bedömning och skulle du inte gå igenom på önskat belopp, kan du fortfarande beviljas en lägre summa. Du ser i offerten som du får upp efter att du ansökt vad vi kan erbjuda just dig. Ansök på collector.se

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Om du har signerat din ansökan med BankID får du ange uppgifter till vilket konto du vill att lånet betalas ut. Utbetalning bekräftas med ett sms och du har pengarna inom 2-3 bankdagar.

    Om du istället väljer att signera ett fysiskt skuldebrev betalas lånet ut via utbetalningssystem SUS - Swedbanks kontoregister. SUS är ett register över bland annat personkonton och har du ett konto kopplat dit får du pengarna insatta på det kontot. Har du inte ett konto registrerat hos SUS skickas istället ett utbetalningskort till din folkbokföringsadress. Utbetalning bekräftas med ett sms och du har pengarna inom 2-3 bankdagar om du har ett anslutet konto annars 2-5 bankdagar vid utskick av utbetalningskort. Utbetalningskortet tar du med till din bank som sätter in pengarna på ditt konto.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Absolut, du betalar med exakt samma uppgifter som på din befintliga faktura, dvs bankgiro 149-3048 och samma OCR-nummer. Har du e-faktura kan du smidigt höja upp beloppet i din internetbank innan du betalar den.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Ja, logga in på Mina sidor och anslut kontonummer för autogirodragning. Vi drar som regel betalningen den 27:e i varje månad, eller efterföljande bankdag om det är en helgdag. Autogiro kostar inget och du får ingen faktura hem.

    Vi har erbjuder även e-faktura, faktura via Kivra och vanlig pappersfaktura hem i brevlådan. E-faktura ansluter du via din egen internetbank. Har du Kivra sedan tidigare går fakturan ditt per automatik, annars får du pappersfaktura.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Du får full översikt över status på din pågående låneansökan eller ditt befintliga privatlån på Mina sidor

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Ja, det går bra att vara två sökande. När du söker lån tillsammans med någon annan så ökar chanserna till att lånet blir beviljat. Vi gör en kreditbedömning på båda sökande. Ni blir båda betalningsansvariga på lånet, men vi aviserar enbart den av er som står som huvudlåntagare. Ansök på collector.se

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Vad är ett privatlån hos Collector Bank?

    • Ansökan sker helt digitalt via vår hemsida
    • Vi lånar ut upp till 500 000 kr
    • Alltid 0,5% lägre ränta när du ansöker hos oss direkt
    • Ingen uppläggningsavgift
    • Kostnadsfritt låneskydd i 3 månader
    • Du kan välja att betala av lånet på upp till 18 år
    • Du kan justera din månadskostnad redan efter en månad
    • Bedömning utifrån dina förutsättningar
    • Kostnadsfritt att lösa lånet i förtid
    • 14 dagars ångerrätt ingår
    • Möjlighet att ha en medsökande

    Ansök direkt

    Kreditkort kan göra livet enklare

    Oavsett om du vill handla säkert på nätet eller ha en extra buffert gör kreditkortet Easyliving livet lite enklare.

    Upp till 100 000 kr i kredit, årsränta på 13,95 % och upp till 56 räntefria dagar. Desutom kan du välja om du vill ha ett svart, lila eller rosa kort.

    Till kreditkortet Easyliving

    Svart, lila eller rosa kreditkort.

    Produktinformation

    Här hittar du fullständiga produktvillkor och SECCI (Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation) för Collectorlånet.

    Som låntagare har du rätt att ångra ditt lån.

    Du kan utnyttja ångerrätten genom att meddela Collector Bank AB detta inom 14 dagar från det att skrivit på skuldebrevet och erhållit skriftlig information om lånevillkoren. Om du vill ångra ditt lån inom 14 dagarsperioden måste du genast meddela detta till Collector Bank AB per telefon 010 - 161 00 10, via mail till lana@collectorbank.se eller genom brev via posten till adress Collector Bank AB, Box 11914, 404 39 Göteborg eller via fax 010 - 161 00 99. Du kan också använda nedan blankett för att utnyttja din ångerrätt. Du rekommenderas att alltid spara underlag som visar att du har ångrat dig.

    Om du ångrar ditt lån är du skyldig att betala tillbaka hela lånebeloppet samt upplupen ränta till och med återbetalningsdagen. Uppläggningsavgiften och eventuella aviavgifter kommer att räknas av från återbetalningskravet.

    Ångerrättsblankett

    Kreditgivare är Collector Bank AB, Lilla Bommens Torg 11, 411 04 Göteborg. Telefonnummer 010 161 00 00. Collector Bank AB, org nr 556597-0513, står under Finansinspektionens tillsyn. 

    Collector tillämpar individuell räntesättning med en nominell ränta från 4,9%–17,15%. Amorteringstiden är 2–10 år för lånebelopp på 40 000 kr och under. Annars 2–18 år. Uppläggningsavgiften är 0 kr. Aviavgift 0 kr vid e-faktura eller autogiro. Vid ett kreditbelopp om 100 000 kr med årlig kreditränta om 8,2% och 5-års löptid (återbetalningstid) uppgår den effektiva räntan till 8,65%.

    Svensk marknadsföringslag och avtalsrätt tillämpas. Kommunikation kommer att finnas tillgänglig på svenska. Se vår information om klagomål för ytterligare information.

    Klagomål mot finansinstitut regleras bla i Finansinspektionens författningssamling FFFS 2002:23. Där sägs bla att med klagomål avses att en kund till ett institut i ett enskilt ärende framför konkret missnöje med hanteringen av en finansiell tjänst eller produkt.

    Allmänna synpunkter och generella missnöjesyttringar anses i detta sammanhang inte som klagomål liksom ej heller missnöje som måste anses ha ringa betydelse för kunden. Definitionen av Klagomål har betydelse eftersom det finns ett helt regelverk för hur instituten skall agera i Klagomålsärenden.

    Collector Bank AB, org nr 556597-0513, står under Finansinspektionens tillsyn. Svensk marknadsföringslag och avtalsrätt tillämpas. Kommunikation kommer att finnas tillgänglig på svenska. 

     Gå till klagomål

    Ring oss på 010-161 00 10

    Du kan också kontakta oss direkt via chatt eller e-post, eller hitta svar på vanliga frågor i vårt forum.