Just nu förekommer det bluff-sms med Collector som avsändare. Klicka inte på några länkar i mottaget sms. Ring inte något uppgivet nummer. Om du gjort något av detta, eller signerat med BankID, kontakta genast din bank som utfärdat ditt BankID. Vidarebefordra falskt sms till polisens tipslinje: 7726

Kundservice

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Våra kontaktuppgifter hittar du längre ner.

Privatlån

Ja, om ditt lån uppfyller vissa grundkrav kan du ansöka om att få en betalningsfri månad. Du ansöker själv på Mina sidor eller genom att kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.

Läs mer om betalningsfri månad här

Ja, det kan du och du betalar enbart ränta för den tid som du haft lånet hos oss, varken mer eller mindre. Vill du lösa ditt lån i förtid kontaktar du alltid oss på kundservice så hjälper vi dig att beräkna korrekt slutsumma. Med hänvisning till lagen om penningtvätt kommer vi behöva fråga dig var pengarna som du använder för att lösa lånet med kommer ifrån.

Ja, det kan du göra genom att logga in på Mina sidor. Klicka på lånet du vill förändra, och sedan på knappen Ändra månadskostnad längst upp till höger. När du har haft ditt lån i sex månader kan du ändra din månadskostnad.

Som befintlig kund kan du ansöka om ett nytt lån på det beloppet du önskar utöka med. Du ansöker om nytt lån via collector.se och kreditbedöms på nytt, men även baserat på hur du skött ditt nuvarande lån. 

När du slutfört din ansökan online och signerat med bankID, behandlas din ansökan som regel inom 1-2 bankdagar. Så snart ditt lån är redo för utbetalning får du ett sms som bekräftar det. Utbetalning tar 2-3 bankdagar och går till det konto du angett i ansökan. Bankdagar är dagar som infaller på en helgfri vardag. 
 
Ansökningar behandlas i tur och ordning efter när de har signerats. Följ din ansökan på Mina sidor.

Absolut, du betalar med exakt samma uppgifter som på din befintliga faktura, dvs bankgiro 149-3048 och samma OCR-nummer. Har du e-faktura kan du smidigt höja upp beloppet i din internetbank innan du betalar den. Läs mer om hur du betalar av ditt lån snabbare.

Nej, det går inte i nuläget att slå ihop flera lån till ett lån.

Du har rätt att ångra att du ingått ett kreditavtal med oss inom 14 dagar från det att kreditavtalet undertecknades (ångerfristen). Du behöver inte uppge något skäl till varför du ångrar dig. Ångrar du dig ska du kontakta oss på kundservice. Ange namn, adress och telefonnummer eller e-postadress. Du rekommenderas att alltid spara underlag som visar att du har ångrat dig.

Du måste betala tillbaka hela lånebeloppet och upplupen ränta. Collector har rätt till ersättning för kreditupplysning och övriga kostnader som vi haft för tjänsten innan vi tog emot meddelandet om att du utövar din ångerrätt. Uppläggningsavgiften och eventuella aviavgifter kommer att räknas av från återbetalningskravet.

Collector erbjuder för närvarande inte nya lånelöften eller bolån.

Har du frågor om ditt befintliga bolån ber vi dig mejla till bolan@collector.se.

Räntan på privatlån påverkas dels av förändringar i Riksbankens styrränta, dels av förändringar i bankens finansieringskostnad. 

 

Läs mer om ränteförändringar på privatlån

Kreditkort

Nej, det går inte att göra överföringar från ditt kreditkort till ett annat konto.

Det enklaste sättet att höja krediten är i appen eller på Mina sidor. Scrolla ner och klicka på knappen Ändra kreditgräns. Vi gör en ny kreditbedömning i samband med höjningen.

Ja, e-fakturan startar du själv i din internetbank.

Du kan behöva aktivera ditt kreditkort innan du börjar betala med det. Det gör du enkelt genom att:
•    Ladda ner och öppna Collectors app för Android eller Iphone
•    Välj aktivera kreditkort
•    Skriv in de sista fyra siffrorna i kreditkortsnumret och aktivera

Om du hellre vill ha personlig service kan du kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig.

Du behöver ta kontakt med oss på kundservice och lämna dina kontouppgifter så återbetalar vi till dig inom kort.

Ja, du kan ha ett extrakort kopplat till ditt kreditkort. En närstående över 18 år som är skriven på samma adress som dig kan få ett extrakort knutet till din kredit. Både du och din extrakortsinnehavare signerar med BankID och det krävs ingen ny kreditupplysning.
 
Du som har kortet sedan innan är ansvarig för all användning av kortet och därmed betalningen av nyttjad kredit. På fakturan delas köpen upp så att det är enkelt att se vem som använt kortet till vad. Det kostar inget extra att ansöka om extrakort. Logga in på Mina Sidor för att ansöka om ett extrakort.

Har du blivit av med ditt Easycard eller Easyliving? Då är det viktigt att du snabbt spärrar ditt kreditkort. 

Du spärrar enklast kreditkortet på Mina Sidor eller i appen. Du kan också ringa oss, vår spärrservice har öppet dygnet runt alla dagar i veckan, telefonnummer: 010-161 00 66.

Har du inte möjlighet att använda appen eller ringa så mejla kreditkort@collector.se så hjälper vi dig att spärra ditt kort.

Har du okända transaktioner, blivit belastad med fel belopp eller inte fått pengar tillbaka vid avbokad/returnerad vara eller tjänst kan du reklamera detta genom att fylla i vår reklamationsblankett.

Viktigt att tänka på:

• Spärra ditt kort direkt i appen, på mina sidor eller via vår spärrtjänst 010-161 00 66 om du upptäcker okända transaktioner.
• Reklamationen ska skickas in så snart de felaktiga transaktionerna upptäckts.
• Tänk på att skicka med underlag som styrker din reklamation vid felaktig belastning.
• Är ditt kort stulet ska detta polisanmälas. Kopia på anmälan skickas in tillsammans med reklamationen.

Reklamationsblanketten med alla underlag kan med fördel mejlas direkt till kortreklamation@collector.se. Kontakta oss på kundservice vid eventuella frågor.

Du har rätt att ångra att du ingått ett kreditavtal med oss inom 14 dagar från det att kreditavtalet undertecknades (ångerfristen). Du behöver inte uppge något skäl till varför du ångrar dig. Ångrar du dig ska du kontakta oss på kundservice. Ange namn, adress och telefonnummer eller e-postadress. Du rekommenderas att alltid spara underlag som visar att du har ångrat dig.

Du måste även betala tillbaka eventuellt utnyttjad kredit och upplupen ränta. Collector har rätt till ersättning för kreditupplysning och övriga kostnader som vi haft för tjänsten innan vi tog emot meddelandet om att du utövar din ångerrätt. Har du betalat årsavgiften har du rätt att återfå denna med avdrag för den del som belöper på tiden före kreditavtalets frånträde.

Betalkoll

Tjänsten Betalkoll avvecklades under 2022.

Collector har tidigare sagt upp det mellanvarande kreditavtalet avseende Betalkoll. Eftersom kreditkontot efter uppsägning inte kan påföras nya skulder underrättas du härmed om att kvarvarande kontobalans, med ändring av de Allmänna villkorens p 12.1, ska återbetalas inom 36 månader (från uppsägning).

Du som använder Betalkoll idag och har en pågående kredit får dina fakturor via e-post fram till dess ditt ärende är avslutat. Du kan även se och betala dina fakturor i Collectors app eller på Mina sidor.

Sparkonto

När du gör en insättning till ditt sparkonto gör du inte en överföring till annat konto i din bank, utan en betalning till vårt bankgiro 149-8930 och anger ditt kontonummer som OCR-nummer. Collector står som betalningsmottagare på bankgirot.

Insättning till ditt sparkonto är endast möjligt att göra från konto i annan svensk bank.

Enklast avslutar du det genom att logga in med ditt BankID på Mina sidor. Välj det konto du önskar avsluta på startsidan och klicka sedan på Avsluta konto. Välj datum för avslut och Avsluta konto. Eventuellt saldo betalas ut till ditt föranmälda uttagskonto och syns där som regel nästa bankdag.
 
Det går också bra att kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig med avslutet.

Ja, du kan alltid komma åt dina insatta pengar, även om de är placerade på ett av våra fasträntekonton. Du loggar in på Mina sidor eller i appen och väljer Uttag i menyn. Det som händer är att du förlorar din intjänade ränta för hela den innestående perioden. Det blir som om pengarna stått på ett 0% räntekonto. Det kostar ingen straffavgift att ta ut dem.
 
Det går också bra att kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig med uttaget.

För att göra ett uttag loggar du in på Mina sidor eller i appen och väljer vilket sparkonto du vill göra uttaget från, klickar på Uttag och väljer belopp. Beloppet betalas ut till ditt uttagskonto, som står tydligt på sidan.

Du kan även schemalägga ett uttag som ska göras en annan dag än dagens datum, så att allt är förberett.

Det går också bra att ringa in till oss på kundservice så hjälper vi dig med uttaget.

Du har rätt att ångra öppnandet av ditt sparkonto hos oss inom 14 dagar från dess att du ansökt om sparkonto (ångerfristen). Ångerrätten gäller enbart för det inledande avtalet och inte enskilda transaktioner eller motsvarande som utförts under avtalstiden för kontot. Du behöver inte uppge något skäl till varför du ångrar dig. Ange namn, adress och telefonnummer eller e-postadress. Du rekommenderas att alltid spara underlag som visar att du har ångrat dig.

Om du ångrar dig så avslutas kontot. Behållningen och eventuellt upplupen ränta utbetalas så snart som möjligt till ditt angivna konto, dock senast 30 dagar efter att vi tagit emot ditt meddelande om att du utövar din ångerrätt.

Det är inte ovanligt att vi ibland behöver ändra räntorna som vi erbjuder på våra sparkonton. Orsaken kan vara olika anledningar och påverkas av exempelvis marknadsläge eller konkurrens. Ett eller fler av våra sparkonton kan ha en högre ränta när vi behöver ta in pengar för att skapa en balans mellan inlånade och utlånade pengar. När det behovet inte längre finns kan vi behöva sänka räntan för att dämpa tillströmningen av lånade pengar från sparande kunder.

Kreditupplysning

Collector tar alltid en kreditupplysning om du som ansöker om ett privatlån eller ett kreditkort. På din omfrågandekopia kommer det att stå att Norion Bank AB tagit en kreditupplysning på dig även om du ansökt om ett lån eller kreditkort hos Collector. Det är för att Collector är ett varumärke under Norion Bank AB.

En bank får inte låna ut pengar till dig om de inte tror att du kommer ha möjlighet att betala tillbaka. Vi hämtar därför nödvändig information från ett kreditupplysningsföretag som vi sedan använder oss av för att kunna avgöra dina ekonomiska förutsättningar att betala igen pengarna. Informationen om dig som kund baseras på din ekonomiska historik och nuläge.

Varje gång du ansöker om att låna pengar hos en bank registreras en kreditupplysning på dig med ansökt belopp. Om du under en kort period ansöker hos flera banker kan din kreditvärdighet försämras och därmed påverkas dina chanser till lån negativt.

För privatpersoner registreras främst uppgifter om:
•    Lån och andra aktiva krediter, exempelvis kreditkort
•    Eventuella betalningsanmärkningar och skuldsaldon hos Kronofogden
•    Tidigare kreditupplysningar (senaste 12 månaderna)
•    Personuppgifter som namn, adress, inkomster, fastighetsinnehav samt civilstånd och eventuellt äktenskapsförord

Skulle dina uppgifter vara felaktiga, kontakta kreditupplysningsbolager för att få dem rättade.

Kreditvärdighet är ett mått på din möjlighet att betala tillbaka lånade pengar. Ju högre kreditvärdighet du har, desto bättre lånevillkor får du och större möjligheter att låna pengar. Alla privatpersoner, enskilda näringsidkare, företag eller verksamheter som har förmågan att betala räkningar i tid och undvika betalningsanmärkningar är kreditvärdiga.

Beräkningen av din kreditvärdighet tar hänsyn till flera faktorer. Dessa faktorer samlas in genom den individuella informationen från din kreditupplysning och statistik om Sveriges alla invånare som är 18 år eller äldre.

Här är ett par av faktorerna som påverkar din kreditvärdighet:
•    Din inkomst
•    Hur många och hur stora dina befintliga lån är
•    Dina betalningsanmärkningar
•    Kreditupplysningar från det senaste året

Fullmakt

Om man ska ringa åt någon annan som inte finns i närheten under samtalet behöver vi få in en kopia på en fullmakt. Fullmakten kan du enkelt skicka in till oss på kundservice via ett säkert meddelande eller med vanlig post.

Ladda ner en Fullmakt för sparkonto

Ladda ner en Fullmakt för lån och kreditkort

Bedrägeri

Om någon har ansökt om ett lån i ditt namn ska du omedelbart kontakta oss på 010-161 00 10 för att försöka stoppa utbetalningen av lånet och/eller bestrida fakturan.

Om någon har ansökt om ett kreditkort i ditt namn ska du omedelbart spärra kreditkortet på 010-161 00 66 eller i Collector-appen. Kontakta oss för att bestrida fakturan.

Vi rekommenderar att du även gör följande:
•    Kontakta UC för att få översikt över samtliga kreditförfrågningar som gjorts
•    Be UC lägga en tillfällig spärr på ditt personnummer, kostnadsfritt i 14 dagar
•    Gör en polisanmälan - Alla brott ska rapporteras.

Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på fraud@collector.se 

Rapportera ditt bedrägeri. Mejla fraud@collector.se följande information:
•    Namn
•    Personnummer
•    Mailadress och telefonnummer
•    Fakturanummer eller lånenummer
•    Beskrivning av vad som hänt, när upptäckte du bedrägeriet, vilka åtgärder har företagits, finns det en misstänkt
•    Diarienummer
•    Kopia på polisanmälan

Har du inte mottagit kopia på anmälan än kan du skicka in diarienummer samt polisdistrikt. Har du redan gjort en polisanmälan där Collector inte står med, kan du enkelt kontakta Polisen på 114 14 för en tilläggsanmälan. Kom ihåg att skicka kopian så snart du mottagit den!

Ett bedrägeriförsök innebär att någon ansökt om en kredit i ditt namn, men krediten har inte betalats ut.

Ett genomfört bedrägeri betyder att krediten har betalats ut (genom exempelvis ett lån eller ett kreditkort) och utnyttjats av någon annan.

Nej, det behöver du inte göra. Kreditupplysningsföretagen har ett samarbete som gör att du endast behöver spärra dig hos ett kreditupplysningsföretag. När du spärrar dig hos ett av bolagen kommer spärren för kreditupplysningar att verkställas hos de andra inom en timme. Spärren gäller i 14 dagar. Vill du spärra det längre behöver du skicka in en polisanmälan.

Du rapporterar ett bedrägeri till oss genom att mejla fraud@collector.se.
För att vi ska kunna hantera ditt ärende är det viktigt att din anmälan är komplett.

När vi mottagit en komplett anmälan pausar vi din faktura för vidare utredning och bekräftar att vi mottagit ditt ärende. Beroende på ärendets komplexitet och polisens utredning kan hanteringstiden variera. Vi tar kontakt med dig om vi har några frågor rörande ditt ärende.

Har du frågor om ditt ärende är du alltid välkommen att kontakta oss på nytt.

Vill du prata med oss?

Öppettider 10:00 - 15:00

Måndag - Fredag

10:00 - 15:00

Lördag

Stängt

Söndag

Stängt

Ring oss på

010 - 161 00 10

eller kontakta oss dygnet runt via säkra meddelanden

Logga in och skicka ett meddelande

Adress

Lilla Bommens Torg 11

411 04 Göteborg

Box 11914, 404 39 Göteborg