Låna pengar

Räkna på ditt lån hos oss

Du får alltid minst 0,5 % lägre ränta när du ansöker direkt hos oss.

Collectors privatlån

  • Minst 0,5 % lägre ränta när du ansöker direkt hos oss
  • Preliminärt besked direkt
  • Låna upp till 500 000 kr

  • Prissättning sker efter en individuell kreditprövning och är för nuvarande 5,9 – 17,9%. Uppläggningsavgift är 0 kr. Aviavgift 0 kr vid e-faktura eller autogiro. Exempel: Vid ett kreditbelopp om 181 000 kr med årlig rörlig kreditränta om 8,14% och 12 års löptid (144 återbetalningstillfällen) uppgår den effektiva räntan till 8,45%. Det totala beloppet att betala, vid oförändrad ränta blir 284 135 kr och din månadskostnad blir 1 973 kr. Årsränta per 2023-02-28.

    Din månadskostnad kan bli:
      kr /mån

    Prissättning sker efter en individuell kreditprövning och är för nuvarande 5,9 – 17,9%. Uppläggningsavgift är 0 kr. Aviavgift 0 kr vid e-faktura eller autogiro. Exempel: Vid ett kreditbelopp om 181 000 kr med årlig rörlig kreditränta om 8,14% och 12 års löptid (144 återbetalningstillfällen) uppgår den effektiva räntan till 8,45%. Det totala beloppet att betala, vid oförändrad ränta blir 284 135 kr och din månadskostnad blir 1 973 kr. Årsränta per 2023-02-28.

    Lån upp till 500 000 med individuell ränta

    Samla lån

    Att ha många små lån och krediter kan bli dyrt. Genom att samla lånen hos oss kan du få bättre villkor och sänka din månadskostnad. Du får preliminärt besked direkt i samband med ansökan.

    Privatlån

    Hos oss kan du ansöka om ett privatlån på 20 000 kr - 500 000 kr. Räntan är individuell och du behöver inte lämna någon säkerhet. 

    Billån

    Oavsett om du planerar att köpa en ny eller begagnad bil, kan du finansiera bilköpet med ett billån från Collector Bank. Ränta för närvarande på 5,9% och fritt låneskydd i tre månader.

    Renoveringslån

    En renovering kan höja värdet på bostaden. Med ett renoveringslån kommer du i mål med renoveringen av köket, sommarstugan eller badrummet.

    Båtlån

    Collector Banks båtlån kan hjälpa dig att finansiera ditt båtköp - från 20 000 till 500 000 kr. Du ansöker enkelt online och får besked direkt.

    MC-lån

    Dags att köpa motorcykel? Med ett lån kan du finansiera hela eller delar av köpet, från 20 000 till 500 000 kr. Fritt låneskydd i tre månader ingår alltid.

    0 kr i uppläggningsavgift

    Hos oss kan du låna mellan 20 000 kr och 500 000 kr. När du ansöker direkt hos oss bjuder vi på uppläggningsavgiften och ger dig minst 0,5 % lägre ränta. Du ansöker digitalt med BankID och får preliminärt besked direkt i samband med ansökan.

    Har du flera lån och krediter?

    Att samla dina smålån och krediter hos Collector Bank kan sänka din månadskostnad. Hos oss kan du samla lån upp till 500 000 kr till en individuellt satt ränta.

    Ska du köpa ny eller begagnad bil?

    Vi hjälper dig med finansieringen när du vill köpa en bil. Collector Banks billån har en fast ränta. Du får besked direkt när du ansöker och pengarna betalas ut så snart vi har handlagt din ansökan. Du får då en bekräftelse via sms.

    Låna till renovering

    När alla andra planer är satta och det dags är att se över finansieringen för din renovering kan du ansöka digitalt om privatlån utan säkerhet hos oss. Du får besked direkt när du ansöker och pengarna betalas ut efter 1-2 bankdagar.

    Låna till båt eller MC

    Är det dags att köpa ny eller begagnad båt eller MC? Vi hjälper dig med finansieringen. Hos oss kan du låna mellan 20 000 kr och 500 000 kr och de tre första månaderna ingår gratis låneskydd.

    Redan kund?

    Har du ett lån sedan innan hos oss? Genom att logga in kan du:

    • Få koll och följa ditt lån
    • Se dina fakturor och betalningar
    • Justera din månadskostnad
    • Ansöka om ett nytt lån

    Logga in

    Vad kostar ett privatlån?

    Individuell ränta

    Räntan sätts inviduellt i samband med din låneansökan. När du skickat in din ansökan ser du din personliga ränta och signerar låneavtalet för att bekräfta att du vill ta ett lån hos oss.

    Lägst ränta i våra kanaler!


    Att jämföra lån innan man bestämmer sig kan vara smart. Men visste du att du alltid får minst 0,5 % lägre ränta när du ansöker direkt på vår sida?

    Det kan även vara smart att flytta sitt lån eller samla många lån i ett – men det är inte alltid en lägre månadskostnad innebär att du kommer billigare undan. Det kan till och med leda till att din totala kostnad för lånet ökar.

    Ring oss idag och låt oss gärna räkna på det tillsammans, så ser vi vilket alternativ som blir bäst för dig.

    Avgifter

    • Fri uppläggningsavgift när du ansöker direkt hos oss.
    • Ingen aviavgift med e-faktura eller autogiro.
    • Övriga kostnader ser du i våra allmänna villkor för privatlån.

    Här hittar du fullständiga produktvillkor och SECCI (Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation) för Collectorlånet.

    Fritt låneskydd i tre månader

    När du tar ett lån hos Collector ingår fritt låneskydd i tre månader. Det är en försäkring som skyddar dig och täcker upp för din månadskostnad om du skulle bli sjuk eller arbetslös och därmed själv inte kan betala för ditt lån. Den skyddar också dina anhöriga om du skulle gå bort. Efter tre månader kan du välja att förlänga eller avsluta ditt låneskydd.

    Läs mer om villkoren för låneskydd

     

    Medsökande

    Hos oss kan du ansöka tillsammans med en annan person, en så kallad medsökande. När du ansöker om ett lån med en medsökande så ökar chansen för att få din låneansökan beviljad, samt möjligheten till en lägre ränta. Vi gör en kreditbedömning på båda personerna, som då är ansvariga för att lånet återbetalas. Den av er som står som huvudlåntagare får fakturorna och är främst ansvarig för lånet. 

    Läs mer om medsökande

    Räkna på ett lån utan kreditupplysning

    I vår lånekalkylator kan du se hur mycket du får låna hos oss utan att göra en ansökan. Det är en enkel simulering av en låneansökan och är inte en garanti för att du kommer få din ansökan beviljad.

    Testa lånekalkylatorn

     

    Vanliga frågor om privatlån

    Här är några av de vanligaste privatlånefrågorna som ställs till oss på kundservice.

    Ja, det kan du göra genom att logga in. Du klickar dig in på det lånet du vill förändra, och sedan på knappen “Ändra månadskostnad” längst upp till höger. När du har haft ditt lån i sex månader kan du ändra din månadskostnad.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Vi erbjuder tyvärr inte betalningsfri månad, däremot kan vi erbjuda dig amorteringsfritt två gånger per år. Det innebär att vi tar bort amorteringen och du betalar enbart in ränta och eventuellt övriga avgifter på fakturan. Vill du ha amorteringsfritt kontaktar du oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 eller mejla lana@collectorbank.se så hjälper vi dig.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Som befintlig kund kan du ansöka om ett nytt lån på det beloppet du önskar utöka med. Du ansöker om nytt lån via collector.se och kreditbedöms på nytt, men även baserat på hur du skött ditt nuvarande lån. Om du vill kan du sedan baka ihop dina två lån, i ett nästa steg.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Ja, det kan du och du betalar enbart ränta för den tid som du haft lånet hos oss, varken mer eller mindre. Vill du lösa ditt lån i förtid kontaktar du alltid oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 så hjälper vi dig att beräkna korrekt slutsumma. Med hänvisning till lagen om penningtvätt kommer vi behöva fråga dig var pengarna som du använder för att lösa lånet med kommer ifrån.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Om du slutför din ansökan online och signerar med bankID, behandlas din ansökan som regel inom 1-2 bankdagar. Så snart ditt lån är redo för utbetalning får du ett sms som bekräftar det. Utbetalning tar 2-3 bankdagar och går till det konto du angett i ansökan. Följ din ansökan på Mina sidor.

    Ansökningar behandlas i tur och ordning efter när de har signerats.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Ja, du kan slå samman dina lån hos oss. Kontakta oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 eller mejla lana@collectorbank.se så hjälper vi dig.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Vi erbjuder lån från 20 000 kr upp till 500 000 kr. Du ansöker om det belopp du önskar. En sedvanlig kreditupplysning ligger till grund för vår automatiska bedömning och skulle du inte gå igenom på önskat belopp, kan du fortfarande beviljas en lägre summa. Du ser i offerten som du får upp efter att du ansökt vad vi kan erbjuda just dig. Ansök på collector.se

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Om du har signerat din ansökan med BankID får du ange uppgifter till vilket konto du vill att lånet betalas ut. Pengarna betalas ut till ditt konto så snart vi handlagt din ansökan och du får då en bekräftelse via sms.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Absolut, du betalar med exakt samma uppgifter som på din befintliga faktura, dvs bankgiro 149-3048 och samma OCR-nummer. Har du e-faktura kan du smidigt höja upp beloppet i din internetbank innan du betalar den.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Genom att logga in på Mina sidor kan du som kund välja betalsätt.

    Du kan välja att betala fakturan med autogiro, direkt i appen eller på Mina sidor, e-faktura, faktura via Kivra eller med pappersfaktura hem i brevlådan.

    Vi drar som regel autogirobetalningen den 27:e i varje månad, eller efterföljande bankdag om det är en helgdag. Autogiro kostar inget och du slipper pappersfakturor.

    E-faktura ansluter du via din egen internetbank. Har du Kivra sedan tidigare går fakturan dit per automatik, annars får du pappersfaktura.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Du får full översikt över status på din pågående låneansökan eller ditt befintliga privatlån på Mina sidor

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Ja, det går bra att vara två sökande. När du ansöker om ett lån tillsammans med en medsökande så ökar chanserna för att lånet blir beviljat, samt möjligheten till en lägre ränta. Vi gör en kreditbedömning på båda sökande och ni blir båda betalningsansvariga på lånet, men vi aviserar enbart den av er som står som huvudlåntagare. Ansök på collector.se

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Hos oss kan du ansöka om att samla lån mellan 20 000 kr upp till 500 000 kr. Du ansöker om det belopp du önskar samla, och då tar vi en kreditupplysning på dig som sedan ligger till grund för vår automatiska bedömning. Skulle du inte bli beviljad önskat belopp, kan du fortfarande få lån på en lägre summa. Du ser i offerten som du får upp efter att du genomfört ansökan vad vi kan erbjuda dig. Ansök på collector.se och ange att du vill samla lån.

    Efter godkänd ansökan får du en signeringslänk där du laddar upp senaste fakturan för dina lån och anger de betalningsuppgifterna som vi ska använda för att lösa dina lån. Har du autogiro idag och är osäker på hur du får fram din senaste faktura, kan du alltid kontakta din nuvarande bank för hjälp.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    I vårt lån ingår försäkringen Låneskydd. Den hjälper dig och dina anhöriga om du skulle ha oturen att bli allvarligt sjuk eller arbetslös under lånetiden. Under de tre första månaderna på ditt lån ingår försäkringen kostnadsfritt. Här kan du läsa mer om försäkringen.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Första fakturan innehåller ofta fler räntedagar eftersom den första fakturan avser perioden från första dagen när lånet betalats ut. Du hittar dina fakturor och översikt på dina lån i inloggat läge.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Alla våra lån är annuitetslån, det betyder att du har en fast månadskostnad för dina lån. I takt med att du betalar av lånet kommer du också betala mindre ränta samtidig som avbetalningen ökar (amorteringen).

    Räntan och amoteringen kommer därför förändras för varje faktura som skickas ut medans månadskostnaden består. Du kan logga in för att se alla dina fakturor och specifikationen över ränta och amortering.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Hur vet jag att mitt lån är beviljat?

    Du får till en början information om din ansökan är preliminärt beviljad eller nekad. Därefter behandlar en handläggare din ansökan inom 1-2 arbetsdagar. Vi ger dig då ett slutgiltigt besked om vi kan bevilja din ansökan. Du får en bekräftelse via sms när vi betalar ut ditt lån. Du kan följa processen kring din ansökan på Mina sidor.

    Hur gör jag klart ansökan om att samla lån?

    När du skickat in ansökan om att samla lån får du ett sms och ett mail från oss med en signeringslänk, du klickar på länken och loggar in med bankid. I ansökan ska du först ska ange betalningsuppgifter vi ska använda för att lösa dina lån (totalskuld, bankgiro och OCR nummer). I nästa steg ska du ladda upp din senaste faktura för varje skuld vi ska betala av. Därefter anger du ditt bankkontonummer och godkänner villkoren i sista steget.

    Hur tar jag fram fakturor om jag har mina tidigare lån på autogiro?

    Om du har dina lån på autogiro kan du logga in via Mina sidor på respektive bank och ladda ner din senaste faktura eller kontakta banken för att få fram dessa underlag.

     

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    En bank får inte låna ut pengar till dig om de inte tror att du kommer ha möjlighet att betala tillbaka. Banken hämtar därför nödvändig information från ett kreditupplysningsföretag som de sedan använder sig av för att kunna avgöra dina ekonomiska förutsättningar att betala igen pengarna. Informationen om dig som kund baseras på din ekonomiska historik och nuläge.

    Jag vill läsa mer om vad kreditupplysning innebär

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Om någon har ansökt om ett lån i ditt namn ska du omedelbart kontakta oss för att försöka stoppa utbetalningen av lånet.

    Vi rekommenderar att du även gör följande:

    • Kontakta UC för att få översikt över samtliga kreditförfrågningar som gjorts

    • Be UC lägga en tillfällig spärr på ditt personnummer, kostnadsfritt i 14 dagar

    • Gör en polisanmälan - Alla brott ska rapporteras. (Vi behöver inte kopia på polisanmälan om inget lån har godkänts och betalats ut)

    Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på fraud@collectorbank.se

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Klicka HÄR för att läsa mer om hur du går tillväga om du blivit utsatt för ett bedrägeri.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Om du har fått ett inkassokrav ska du först kontrollera att uppgifterna stämmer. Sedan betalar du in hela skulden, inklusive ränta och avgifter, inom den tid som står på inkassokravet. Ifall du inte kan betala hela beloppet på en gång ska du höra av dig till oss så hjälper vi dig.  

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    En påminnelse får du när en faktura eller avi inte har betalats efter att förfallodagen har passerat. Om påminnelsen förblir obetald får du ett inkassokrav. Inkassokravet är en varning om att ärendet kan drivas rättsligt om du inte betalar.

    Tänk på att ett företag inte måste skicka en påminnelse innan de skickar ett inkassokrav.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    En vanlig missuppfattning är att man får en betalningsanmärkning när man får ett inkassokrav. Det stämmer inte.

    Som privatperson får man en betalningsanmärkning först när Kronofogdemyndigheten gör ett utslag i ett ärende om betalningsföreläggande. Bra att veta att en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogemyndigheten inte ger en betalninganmärkning. Man får flera varningar och möjligheter att betala innan det sker. Man kan också få en betalningsanmärkning om en domstol slår fast att man ska betala en skuld.

    Du kan läsa mer om betalningsanmärkningar hos IMY.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Collector Bank erbjuder för närvarande inte nya lånelöften eller bolån.
    Har du frågor om ditt befintliga bolån ber vi dig mejla till bolan@collectorbank.se

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10 eller logga in för att ställa din fråga.

    Produktinformation

    Här hittar du fullständiga produktvillkor och SECCI (Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation) för Collectorlånet.

    Som låntagare har du rätt att ångra ditt lån.

    Du kan utnyttja ångerrätten genom att meddela Collector Bank AB detta inom 14 dagar från det att skrivit på skuldebrevet och erhållit skriftlig information om lånevillkoren. Om du vill ångra ditt lån inom 14 dagarsperioden måste du genast meddela detta till Collector Bank AB per telefon 010 - 161 00 10, via mail till lana@collectorbank.se eller genom brev via posten till adress Collector Bank AB, Box 11914, 404 39 Göteborg eller via fax 010 - 161 00 99. Du kan också använda nedan blankett för att utnyttja din ångerrätt. Du rekommenderas att alltid spara underlag som visar att du har ångrat dig.

    Om du ångrar ditt lån är du skyldig att betala tillbaka hela lånebeloppet samt upplupen ränta till och med återbetalningsdagen. Uppläggningsavgiften och eventuella aviavgifter kommer att räknas av från återbetalningskravet.

    Ångerrättsblankett

    Kreditgivare är Collector Bank AB, Lilla Bommens Torg 11, 411 04 Göteborg. Telefonnummer 010 161 00 00. Collector Bank AB, org nr 556597-0513, står under Finansinspektionens tillsyn. 

    Prissättning sker efter en individuell kreditprövning och är för nuvarande 5,9 – 17,9%. Uppläggningsavgift är 0 kr. Aviavgift 0 kr vid e-faktura eller autogiro. Exempel: Vid ett kreditbelopp om 181 000 kr med årlig rörlig kreditränta om 8,14% och 12 års löptid (144 återbetalningstillfällen) uppgår den effektiva räntan till 8,45%. Det totala beloppet att betala, vid oförändrad ränta blir 284 135 kr och din månadskostnad blir 1 973 kr. Årsränta per 2023-02-28.

    Svensk marknadsföringslag och avtalsrätt tillämpas. Kommunikation kommer att finnas tillgänglig på svenska. Se vår information om klagomål för ytterligare information.

    Klagomål mot finansinstitut regleras bla i Finansinspektionens författningssamling FFFS 2002:23. Där sägs bla att med klagomål avses att en kund till ett institut i ett enskilt ärende framför konkret missnöje med hanteringen av en finansiell tjänst eller produkt.

    Allmänna synpunkter och generella missnöjesyttringar anses i detta sammanhang inte som klagomål liksom ej heller missnöje som måste anses ha ringa betydelse för kunden. Definitionen av Klagomål har betydelse eftersom det finns ett helt regelverk för hur instituten skall agera i Klagomålsärenden.

    Collector Bank AB, org nr 556597-0513, står under Finansinspektionens tillsyn. Svensk marknadsföringslag och avtalsrätt tillämpas. Kommunikation kommer att finnas tillgänglig på svenska. 

     Gå till klagomål

    Behöver du hjälp?

    På vår Kundservicesida hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Där kan du också logga in på Mina sidor eller kontakta vår kundservice via telefon (se aktuella öppettider här).