Låna smart till det som är viktigt

Samla lån

Att samla lån passar bra om du har många olika smålån och krediter med hög månadskostnad. Du får besked direkt när du ansöker och pengarna betalas ut efter 1-2 bankdagar.

Privatlån

Hos oss kan du ansöka om ett privatlån på 20 000 kr - 500 000 kr, utan dolda avgifter. Räntan är individuellt satt efter dina förutsättningar. Besked på ansökan direkt, utbetalt efter 1-2 dagar.

Billån

Funderar du på att köpa en ny eller begagnad bil? Du kan finansiera bilen med ett billån utan säkerhet från Collector Bank. 

Renoveringslån

Med hjälp av Collector Banks renoveringslån kan du genomföra renoveringen av tex köket eller badrummet.

Båtlån

Collector Banks båtlån kan hjälpa dig att finansiera din drömbåt. Du ansöker enkelt online och får besked direkt.

MC-lån

Är det dags att köpa motorcykel? Vi hjälper dig att finansiera hojen. Ansök om upp till 500 000 kr, utbetalning efter 1-2 bankdagar.  

Låna pengar

Samla dina dyra smålån

Du får alltid 0,5 % lägre ränta när du söker direkt hos oss jämfört med en förmedlare.

Collectors privatlån

  • Utbetalning sker efter 1-2 bankdagar
  • 0,5 % lägre ränta när du söker direkt hos oss
  • Låna upp till 500 000 kr

  • Uppläggningsavgiften är 0 kr. Aviavgift 0 kr vid e-faktura eller autogiro. Vid ett kreditbelopp om 100 000 kr med årlig kreditränta om 8,2% och 5-års löptid (återbetalningstid) uppgår den effektiva räntan till 8,52%.

    Din månadskostnad kan bli:
      kr /mån

    Uppläggningsavgiften är 0 kr. Aviavgift 0 kr vid e-faktura eller autogiro. Vid ett kreditbelopp om 100 000 kr med årlig kreditränta om 8,2% och 5-års löptid (återbetalningstid) uppgår den effektiva räntan till 8,52%.

    Låna smart hos Collector

    Hos oss kan du låna mellan 20 000 kr och 500 000 kr. Du får alltid 0,5% ränterabatt när du ansöker direkt hos oss jämfört med samma lån hos en låneförmedlare. Utbetalningen sker efter 1-2 vardagar och vi bjuder även på uppläggningsavgiften.

    Har du flera lån och krediter?

    Att samla dina smålån och krediter hos Collector Bank kan göra att du får en lägre månadskostnad. Hos oss kan du samla lån upp till 500 000 kr till en individuellt satt ränta.

    Ska du köpa ny eller begagnad bil?

    Vi hjälper dig med finansieringen när du vill köpa en bil. Collector Banks billån har en fast ränta. Du får besked direkt när du ansöker och pengarna betalas ut efter 1-2 bankdagar.

    Låna till renovering

    När alla andra planer är satta och det dags är att se över finansieringen för din renovering kan du ansöka digitalt om privatlån utan säkerhet hos oss. Du får besked direkt när du ansöker och pengarna betalas ut efter 1-2 bankdagar.

    Låna till MC eller båt

    Är det dags att köpa nytt eller begagnat? Vi hjälper dig med finansieringen. Hos oss kan du låna mellan 20 000 kr och 500 000 kr och de tre första månaderna ingår gratis låneskydd.

     

    Till ansökan


    Jag vill först räkna på ett lån utan UC

    Redan kund?

    Har du ett lån sedan innan hos oss? Genom att logga in kan du:

    • Få koll och följ ditt lån
    • Se dina fakturor och betalningar
    • Justera din månadskostnad
    • Ansök om ett nytt lån

    Logga in

    Vad kostar ett privatlån?

    Individuell ränta

    Räntan sätts inviduellt i samband med din låneansökan. När du skickat in din ansökan ser du din personliga ränta och signerar låneavtalet för att bekräfta att du vill ta ett lån hos oss.

    Lägst ränta i våra kanaler!


    Att jämföra lån innan man bestämmer sig kan vara smart. Men visste du att du alltid får 0,5 % lägre ränta när du ansöker direkt på vår sida istället för att ta omvägen via en jämförelsesida? Avgiften som mellanhanden skär emellan försvinner nämligen om du går direkt via collector.se. En avgift som vi kan ge tillbaka till dig istället. Smart va?

    Det kan även vara smart att flytta sitt lån eller samla många lån i ett – men det är inte alltid en lägre månadskostnad innebär att du kommer billigare undan. Det kan till och med leda till att din totala kostnad för lånet ökar.

    Ring oss idag och låt oss gärna räkna på det tillsammans, så ser vi vilket alternativ som blir bäst för dig.

    Avgifter

    • Fri uppläggningsavgift när du ansöker direkt hos oss.
    • Ingen aviavgift med e-faktura eller autogiro.
    • Övriga kostnader ser du i våra allmänna villkor för privatlån.

    Här hittar du fullständiga produktvillkor och SECCI (Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation) för Collectorlånet.

    Låneskydd

    I vårt lån ingår försäkringen Låneskydd. Den hjälper dig och dina anhöriga om du skulle ha oturen att bli allvarligt sjuk eller arbetslös under lånetiden. Under de tre första månaderna på ditt lån ingår försäkringen kostnadsfritt. 

    Läs mer om försäkringen

     

    Medsökande

    Hos oss kan du ansöka tillsammans med en annan person, en så kallad medsökande. När du ansöker om ett lån med en medsökande så ökar chansen för att få din låneansökan beviljad. Vi gör en kreditbedömning på båda personerna, som då är ansvariga för att lånet återbetalas. Den av er som står som huvudlåntagare får fakturorna och är främst ansvarig för lånet.

    Läs mer om medsökande

    Räkna på ett lån utan UC

    I vår lånekalkylator kan du se hur mycket du får låna hos oss utan att göra en ansökan. Det är en enkel simulering av en låneansökan och är inte en garanti för att du kommer få din ansökan beviljad.

    Testa lånekalkylatorn

     

    Vanliga frågor om privatlån

    Här är några av de vanligaste privatlånefrågorna som ställs till oss på kundservice.

    Ja, det kan du göra genom att logga in. Du klickar dig in på det lånet du vill förändra, och sedan på knappen “Ändra månadskostnad” längst upp till höger. När du har haft ditt lån i sex månader kan du ändra din månadskostnad.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Vi erbjuder tyvärr inte betalningsfri månad, däremot kan vi erbjuda dig amorteringsfritt två gånger per år. Det innebär att vi tar bort amorteringen och du betalar enbart in ränta och eventuellt övriga avgifter på fakturan. Vill du ha amorteringsfritt kontaktar du oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 eller mejla lana@collectorbank.se så hjälper vi dig.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Som befintlig kund kan du ansöka om ett nytt lån på det beloppet du önskar utöka med. Du ansöker om nytt lån via collector.se och kreditbedöms på nytt, men även baserat på hur du skött ditt nuvarande lån. Om du vill kan du sedan baka ihop dina två lån, i ett nästa steg.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Ja, det kan du och du betalar enbart ränta för den tid som du haft lånet hos oss, varken mer eller mindre. Vill du lösa ditt lån i förtid kontaktar du alltid oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 så hjälper vi dig att beräkna korrekt slutsumma. Med hänvisning till lagen om penningtvätt kommer vi behöva fråga dig var pengarna som du använder för att lösa lånet med kommer ifrån.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Om du slutför din ansökan online och signerar med bankID, behandlas din ansökan som regel inom 1-2 bankdagar. Så snart ditt lån är redo för utbetalning får du ett sms som bekräftar det. Utbetalning tar 2-3 bankdagar och går till det konto du angett i ansökan. Följ din ansökan på Mina sidor.

    Ansökningar behandlas i tur och ordning efter när de har signerats. Undertecknade skuldebrev som skickats in per post behandlas i regel samma dag de kommer in.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Ja, du kan slå samman dina lån hos oss. Kontakta oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 eller mejla lana@collectorbank.se så hjälper vi dig.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Vi erbjuder lån från 20 000 kr upp till 500 000 kr. Du ansöker om det belopp du önskar. En sedvanlig kreditupplysning ligger till grund för vår automatiska bedömning och skulle du inte gå igenom på önskat belopp, kan du fortfarande beviljas en lägre summa. Du ser i offerten som du får upp efter att du ansökt vad vi kan erbjuda just dig. Ansök på collector.se

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Om du har signerat din ansökan med BankID får du ange uppgifter till vilket konto du vill att lånet betalas ut. Utbetalning bekräftas med ett sms och du har pengarna inom 2-3 bankdagar.

    Om du istället väljer att signera ett fysiskt skuldebrev betalas lånet ut via utbetalningssystem SUS - Swedbanks kontoregister. SUS är ett register över bland annat personkonton och har du ett konto kopplat dit får du pengarna insatta på det kontot. Har du inte ett konto registrerat hos SUS skickas istället ett utbetalningskort till din folkbokföringsadress. Utbetalning bekräftas med ett sms och du har pengarna inom 2-3 bankdagar om du har ett anslutet konto annars 2-5 bankdagar vid utskick av utbetalningskort. Utbetalningskortet tar du med till din bank som sätter in pengarna på ditt konto.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Absolut, du betalar med exakt samma uppgifter som på din befintliga faktura, dvs bankgiro 149-3048 och samma OCR-nummer. Har du e-faktura kan du smidigt höja upp beloppet i din internetbank innan du betalar den.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Ja, logga in på Mina sidor och anslut bankkonto för autogirodragning. Vi drar som regel betalningen den 27:e i varje månad, eller efterföljande bankdag om det är en helgdag. Autogiro kostar inget och du slipper pappersfakturor.

    Vi erbjuder även e-faktura, faktura via Kivra och vanlig pappersfaktura hem i brevlådan. E-faktura ansluter du via din egen internetbank. Har du Kivra sedan tidigare går fakturan dit per automatik, annars får du pappersfaktura.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Du får full översikt över status på din pågående låneansökan eller ditt befintliga privatlån på Mina sidor

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Ja, det går bra att vara två sökande. När du ansöker om ett lån tillsammans med en medsökande så ökar chanserna för att lånet blir beviljat. Vi gör en kreditbedömning på båda sökande och ni blir båda betalningsansvariga på lånet, men vi aviserar enbart den av er som står som huvudlåntagare. Ansök på collector.se

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Hos oss kan du ansöka om att samla lån mellan 20 000 kr upp till 500 000 kr. Du ansöker om det belopp du önskar samla, och då tar vi en kreditupplysning på dig som sedan ligger till grund för vår automatiska bedömning. Skulle du inte bli beviljad önskat belopp, kan du fortfarande få lån på en lägre summa. Du ser i offerten som du får upp efter att du genomfört ansökan vad vi kan erbjuda dig. Ansök på collector.se och ange att du vill samla lån.

    Efter godkänd ansökan får du en signeringslänk där du laddar upp senaste fakturan för dina lån och anger de betalningsuppgifterna som vi ska använda för att lösa dina lån. Har du autogiro idag och är osäker på hur du får fram din senaste faktura, kan du alltid kontakta din nuvarande bank för hjälp.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    I vårt lån ingår försäkringen Låneskydd. Den hjälper dig och dina anhöriga om du skulle ha oturen att bli allvarligt sjuk eller arbetslös under lånetiden. Under de tre första månaderna på ditt lån ingår försäkringen kostnadsfritt. Här kan du läsa mer om försäkringen.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Första fakturan innehåller ofta fler räntedagar eftersom den första fakturan avser perioden från första dagen när lånet betalats ut. Du hittar dina fakturor och översikt på dina lån i inloggat läge.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Alla våra lån är annuitetslån, det betyder att du har en fast månadskostnad för dina lån. I takt med att du betalar av lånet kommer du också betala mindre ränta samtidig som avbetalningen ökar (amorteringen).

    Räntan och amoteringen kommer därför förändras för varje faktura som skickas ut medans månadskostnaden består. Du kan logga in för att se alla dina fakturor och specifikationen över ränta och amortering.

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Hur vet jag att mitt lån är beviljat?

    Du får till en början information om din ansökan är preliminärt beviljad eller nekad. Därefter behandlar en handläggare din ansökan inom 1-2 arbetsdagar. Vi ger dig då ett slutgiltigt besked om vi kan bevilja din ansökan. Du får en bekräftelse via sms när vi betalar ut ditt lån. Du kan följa processen kring din ansökan på Mina sidor.

    Hur gör jag klart ansökan om att samla lån?

    När du skickat in ansökan om att samla lån får du ett sms och ett mail från oss med en signeringslänk, du klickar på länken och loggar in med bankid. I ansökan ska du först ska ange betalningsuppgifter vi ska använda för att lösa dina lån (totalskuld, bankgiro och OCR nummer). I nästa steg ska du ladda upp din senaste faktura för varje skuld vi ska betala av. Därefter anger du ditt bankkontonummer och godkänner villkoren i sista steget.

    Hur tar jag fram fakturor om jag har mina tidigare lån på autogiro?

    Om du har dina lån på autogiro kan du logga in via Mina sidor på respektive bank och ladda ner din senaste faktura eller kontakta banken för att få fram dessa underlag.

     

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för din återkoppling!

    Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring privatlån ring 010-161 00 10, öppet måndagar till torsdagar mellan 08-18 och fredagar 08-17. Eller maila din fråga till lana@collectorbank.se.

    Produktinformation

    Här hittar du fullständiga produktvillkor och SECCI (Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation) för Collectorlånet.

    Som låntagare har du rätt att ångra ditt lån.

    Du kan utnyttja ångerrätten genom att meddela Collector Bank AB detta inom 14 dagar från det att skrivit på skuldebrevet och erhållit skriftlig information om lånevillkoren. Om du vill ångra ditt lån inom 14 dagarsperioden måste du genast meddela detta till Collector Bank AB per telefon 010 - 161 00 10, via mail till lana@collectorbank.se eller genom brev via posten till adress Collector Bank AB, Box 11914, 404 39 Göteborg eller via fax 010 - 161 00 99. Du kan också använda nedan blankett för att utnyttja din ångerrätt. Du rekommenderas att alltid spara underlag som visar att du har ångrat dig.

    Om du ångrar ditt lån är du skyldig att betala tillbaka hela lånebeloppet samt upplupen ränta till och med återbetalningsdagen. Uppläggningsavgiften och eventuella aviavgifter kommer att räknas av från återbetalningskravet.

    Ångerrättsblankett

    Kreditgivare är Collector Bank AB, Lilla Bommens Torg 11, 411 04 Göteborg. Telefonnummer 010 161 00 00. Collector Bank AB, org nr 556597-0513, står under Finansinspektionens tillsyn. 

    Collector tillämpar individuell räntesättning med en nominell ränta från 4,9%–17,15%. Amorteringstiden är 2–10 år för lånebelopp på 40 000 kr och under. Annars 2–18 år. Uppläggningsavgiften är 0 kr. Aviavgift 0 kr vid e-faktura eller autogiro. Vid ett kreditbelopp om 100 000 kr med årlig kreditränta om 8,2% och 5-års löptid (återbetalningstid) uppgår den effektiva räntan till 8,65%.

    Svensk marknadsföringslag och avtalsrätt tillämpas. Kommunikation kommer att finnas tillgänglig på svenska. Se vår information om klagomål för ytterligare information.

    Klagomål mot finansinstitut regleras bla i Finansinspektionens författningssamling FFFS 2002:23. Där sägs bla att med klagomål avses att en kund till ett institut i ett enskilt ärende framför konkret missnöje med hanteringen av en finansiell tjänst eller produkt.

    Allmänna synpunkter och generella missnöjesyttringar anses i detta sammanhang inte som klagomål liksom ej heller missnöje som måste anses ha ringa betydelse för kunden. Definitionen av Klagomål har betydelse eftersom det finns ett helt regelverk för hur instituten skall agera i Klagomålsärenden.

    Collector Bank AB, org nr 556597-0513, står under Finansinspektionens tillsyn. Svensk marknadsföringslag och avtalsrätt tillämpas. Kommunikation kommer att finnas tillgänglig på svenska. 

     Gå till klagomål

    Ring oss på 010-161 00 10

    Du kan också kontakta oss direkt via chatt eller e-post, eller hitta svar på vanliga frågor i vårt forum.