I januari i år meddelade Avanza att de avslutar sin tjänst Sparkonto+. Detta innebär att de inte längre kommer att erbjuda externa sparkontopartners via sin plattform. Sparkonto+ har inneburit att du haft möjlighet att öppna ett sparkonto direkt via Avanzas plattform, i samarbete med olika banker.
När du öppnade ditt Sparkonto+Collector via Avanza blev du samtidigt kund hos Collector (Norion Bank AB), även om pengarna fortsatt varit synliga och hanterbara via Avanzas plattform.
Saldot på Sparkonto + Collector kommer, som en konsekvens av att Avanza avslutar tjänsten Sparkonto+, flyttas över till Collector.
Sparkonton hos Norion Bank (Collector) omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Det innebär att du är garanterad full ersättning på dina sparade pengar, upp till totalt 1 050 000 svenska kronor per bank eller institut. Riksgälden betalar ut ersättningen sju (7) arbetsdagar från den dag Collector försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda i kraft. Läs mer om sättningsgarantin hos riksgälden.
Har du frågor?
Du är välkommen att kontakta Avanza genom meddelandetjänsten i inloggat läge på avanza.se eller via telefonnummer 08-409 420 00.
Om Collector
Collector är ett varumärke inom Norion Bank AB (tidigare Collector Bank AB), som grundades 1999, och har kontor i Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Oslo och Helsingfors. Verksamheten bedrivs genom Norion Bank AB (publ) som är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer på collector.se/om-collector.
Om dina personuppgifter
Norion Bank AB (under dess varumärke Collector) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Fullständig information kring hur Norion Bank behandlar personuppgifter samt vilka rättigheter du har kan du läsa mer om på collector.se/dataskydd.