Viktig information om ditt Sparkonto+

I januari i år meddelade Avanza att de avslutar sin tjänst Sparkonto+. Detta innebär att de inte längre kommer att erbjuda externa sparkontopartners via sin plattform. Sparkonto+ har inneburit att du haft möjlighet att öppna ett sparkonto direkt via Avanzas plattform, i samarbete med olika banker.

När du öppnade ditt Sparkonto+Collector via Avanza blev du samtidigt kund hos Collector (Norion Bank AB), även om pengarna fortsatt varit synliga och hanterbara via Avanzas plattform.

Saldot på Sparkonto + Collector kommer, som en konsekvens av att Avanza avslutar tjänsten Sparkonto+, flyttas över till Collector. 

Sparkonton hos Norion Bank (Collector) omfattas av den statliga insättningsgarantin enligt beslut av Riksgälden. Det innebär att du är garanterad full ersättning på dina sparade pengar, upp till totalt 1 050 000 svenska kronor per bank eller institut. Riksgälden betalar ut ersättningen sju (7) arbetsdagar från den dag Collector försattes i konkurs eller Finansinspektionen beslutade att garantin ska träda i kraft. Läs mer om sättningsgarantin hos riksgälden.

Vad händer nu?

 

  • Flytten sker 8 oktober, vilket är om 30 kalenderdagar. Detta för att ge dig som kund god framförhållning.
  • Ditt nuvarande saldo kommer automatiskt att överföras till ditt nya konto hos Collector. Historiska transaktioner kommer du kunna följa via ditt kontoutdrag hos Avanza.
  • Du får ett mejl från oss, så snart flytten är genomförd, till den e-postadress du har registrerad hos Avanza. I tillägg mottager du ett meddelande via Avanza.
  • Vad händer med upplupen ränta? Upplupen ränta (efter avdrag för preliminärskatt) kapitaliseras dagen innan flytten och adderas till ditt saldo som överförs till Collector.
  • Kommer pengarna vara otillgängliga under flytten?
    För att kunna genomföra flytten kommer ditt Sparkonto+Collectorkonto vara inaktivt hos Avanza från eftermiddagen dagen före flytt. Under pågående flytt kan ditt saldo hos Avanza se missvisande ut. Ditt saldo kommer vara tillgängligt hos Collector under flyttdagen.
  • Viktigt att du läser produktvillkoren för ditt nya konto samt allmänna villkor.
    De nya villkoren börjar gälla från den dagen då ditt konto är flyttat till Collector. Den viktigaste förändringen för dig som kund att känna till är att ränteberäkningskalkylen har justerats till att ränta utgår från och med dagen efter insättning och till och med dagen före uttag. Vänligen läs produktvillkoren och allmänna villkor.

  • Vad händer om jag inte vill flytta mitt konto till Collector?
    Du kan enkelt flytta pengarna från ditt Sparkonto+Collector till ett annat konto hos Avanza innan flytten sker, eller välja att ta ut dina pengar. Viktigt är att du inte endast tömmer kontot utan också kontaktar Avanzas kundtjänst för att säga upp det Sparkonto+Collector du inte önskar skall flyttas över till Collector. Upplupen ränta (efter avdrag för preliminärskatt) kapitaliseras i samband med uppsägningen och betalas ut tillsammans med kvarvarande saldo.
  • Följer mitt nuvarande autogiroavtal för Sparkonto+Collector med till Collector? Nej, om du har ett autogiroavtal för Sparkonto+Collector kommer det inte följa med till Collector utan sägas upp vid flytten. När ditt konto är flyttat till Collector kan du använda de nya betalningsuppgifterna för att sätta upp en månatlig överföring via din bank. Per idag finns inte möjlighet att teckna ett autogiroavtal för ditt sparkonto hos Collector.

Dokument

Produktvillkor

Allmänna villkor

Fördelar med ett sparkonto hos Collector

  • Fördelaktig ränta även efter flytten

    Aktuell ränta är per idag 2,50 %
    (1,50 % på nuvarande konto).
  • Statlig insättningsgaranti gäller

    Hela ditt saldo, upp till 1 050 000 kronor, är fortsatt skyddad enligt statlig insättningsgaranti.
  • Enkel hantering via webb och app

    Logga in enkelt med bankID i Collector-appen eller på www.collector.se för att se ditt saldo eller hantera uttag.  

Har du frågor?
Du är välkommen att kontakta Avanza genom meddelandetjänsten i inloggat läge på avanza.se eller via telefonnummer 08-409 420 00.

Om Collector
Collector är ett varumärke inom Norion Bank AB (tidigare Collector Bank AB), som grundades 1999, och har kontor i Göteborg, Stockholm, Helsingborg, Oslo och Helsingfors. Verksamheten bedrivs genom Norion Bank AB (publ) som är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer på collector.se/om-collector.

Om dina personuppgifter
Norion Bank AB (under dess varumärke Collector) är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Fullständig information kring hur Norion Bank behandlar personuppgifter samt vilka rättigheter du har kan du läsa mer om på collector.se/dataskydd.

Adress

Lilla Bommens Torg 11

411 04 Göteborg

Box 11914, 404 39 Göteborg