Det är lätt att bli svårlurad!

Bedrägeriförsök är tyvärr någonting som ökar i samhället. Idag kan ett bedrägeri ske på många olika sätt, och med bedragarnas ständigt föränderliga metoder kan det vara svårt att hålla sig steget före. Därför är det viktigt att vara väl informerad om de vanligaste varianterna – och hur du aktivt kan skydda dig mot dem!  

11 mars 2024 Privatekonomi

Första varningstecken

Om du inte har varit i kontakt med ett företag och faktiskt väntar på ett samtal, lita och agera inte på vad personen säger eller uppmanar dig att göra. Det kan vara en bedragare. Ofta påstår en bedragare att det är mycket bråttom och att du kan förlora eller vinna pengar, att din dator har fått ett virus eller att de håller på att stoppa ett pågående bedrägeri. Många gånger utnyttjar de händelser och situationer i samhället för att utveckla nya bedrägerimetoder.

Tillförlitliga avsändare 

Viktigt att tänka på är att bedragare är skickliga på att manipulera mailadresser och hemsidor, så att de ser tillförlitliga ut. De kan också manipulera telefonnummer och få det att se ut som att det till exempel är din bank, polisen, en myndighet eller en närstående som är avsändare. Därefter kan de erbjuda hjälp att lösa det påhittade problemet. 

Skapar förtroende för att luras 

Bedragare är skickliga på att hitta personlig information som de kan använda för att skapa förtroende och luras. Det i sig är inget att oroa sig över. Det som faktiskt kan skapa problem och som du ska undvika är att ge dem ett informationsbyte, ofta genom signering via BankID. 

Hur går bedrägerierna till?

Ju mer du känner till om hur ett bedrägeri kan gå till, desto lättare är det att undvika att bli lurad!

 

  • Vakna ögon på sms-bedrägeri  
    Sms-bedrägerier har blivit alltmer sofistikerade. Bedragarna utger sig ofta vara från kända företag, banken eller myndigheter. De kan lura dig att klicka på skadliga länkar eller avslöja känslig information. För att skydda dig – var alltid skeptisk till okända avsändare och var försiktig med att klicka på länkar i sms från okända källor. 
  • Misstänka telefonsamtal  
    Bedragare använder sig också av telefonen för att lura folk. De kan utge sig vara supportpersonal, säljare eller till och med släktingar i nöd. Signera aldrig på uppmaning av någon som ringer upp dig. Om du får ett samtal som verkar misstänkt, agera inte på deras uppmaningar. Logga inte in med din säkerhetsdosa eller e-legitimation (exempelvis BankID) på någon annans uppmaning. På så sätt kan du undvika att falla offer för telefon-bedrägerier.
  • Skydda dina personuppgifter 
    En av de viktigaste åtgärderna för att skydda dig mot både sms- och telefon-bedrägerier är att vara försiktig med dina personuppgifter. Dela aldrig personliga eller finansiella uppgifter över telefon eller sms om du inte är helt säker på avsändaren. Dubbelkolla alltid identiteten på den du kommunicerar med. 

Avslutningsvis, så är det alltså själva informationsbytet som skapar problem, framför allt signeringarna vid BankID. Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig signera något med BankID eller lämna ut personliga uppgifter under pågående samtal, oavsett ärende. Det här är någonting som kan ske om du själv varit i kontakt med företaget och faktiskt begärt en länk. Var alltid kritisk innan du agerar. 

 

  • Klicka inte på några okända länkar eller bifogade filer 
  • Ladda inte ner några program 
  • Lämna inte ut personlig information 
  • Identifiera dig aldrig med bankID på uppmaning av någon annan 

Svårlurad! är Sveriges bankers initiativ mot bedrägerier. Där hittar du bland annat information om bedrägerier, exempel på vanliga situationer som kan uppstå och hur du skyddar dig. 
 
Svårlurad.se

 

 

Adress

Lilla Bommens Torg 11

411 04 Göteborg

Box 11914, 404 39 Göteborg