Att betala via en faktura är ett av de populäraste betalsätten i Sverige. Särskilt när det handlas på nätet. I denna artikel går vi bland annat igenom vad en faktura innebär, om den kan delbetalas och varför det ibland tas en kreditupplysning i samband med ett fakturaköp.
En faktura är detsamma som en räkning, det vill säga ett skriftligt krav på betalning från ett företag för en produkt eller tjänst. Det som skiljer sig mellan faktura och till exempel direktbetalning är att fakturan är en kredit - du får möjlighet att vänta med din betalning under en viss tid. Fakturan får du per mail eller post och betalar innan angivet förfallodatum. Sista betalningsdag ska stå på fakturan. Står det inte någon förfallodag ska du betala den direkt. Om du betalar för sent kan du få betala påminnelseavgift, förseningsavgift och dröjsmålsränta.
E-faktura är egentligen samma sak som en vanlig faktura, men istället för att få den på mail eller hem till brevlådan skickas den elektroniskt till din internetbank. Ofta kan en e-faktura dessutom innehålla mer information än en pappersfaktura då det finns möjlighet att länka till information på företagets hemsida.
Eftersom ett köp på faktura räknas som en kredit kan företaget hämta en kreditupplysning om dig med information om inkomster, fastigheter och eventuella betalningsanmärkningar. Anledningen till att företag hämtar in kreditupplysningar är att de ska ha ett underlag för att kunna bedöma om det är säkert att ge ut en kredit.
All information du behöver för att betala hittar du på fakturan. Det du behöver ha koll på är OCR-numret som kännetecknar fakturan, plus- eller bankgironumret, förfallodatum och naturligtvis beloppet du ska betala.
De flesta fakturor går att delbetala genom att varje månad betala ett lägre belopp under en viss tid.
Är du kund hos Collector kan du se vilka betalalternativ som finns för din faktura på Mina sidor eller i appen. Om du väljer att göra om din faktura till en delbetalning tillkommer det en räntekostnad.