
Spara – Företag
Placera pengar för stadig tillväxtPengar skapar frihet och trygghet. Våra sparkonton ger er förmånlig ränta och trygg insättningsgaranti.
Förmånlig ränta
Hos oss får ni alltid en bra ränta till låg risk. Att sätta in pengar på ett sparkonto är både effektivt och säkert. På ett sparkonto växer pengarna stadigt utan att ni egentligen behöver investera er tid.
Inga avgifter
Att spara ska inte kosta något, hos oss är det avgiftsfritt att spara. Ni kan därför enkelt själv räkna ut hur mycket ränta ni kommer att tjäna in genom sparkontot ni väljer.
Insättningsgaranti
Alla våra sparkonton skyddas av den statliga insättningsgarantin. Skyddet gäller upp till 1 050 000 per juridisk person.
Produktinformation
Här hittar du fullständiga villkor för våra sparkonton, produktvillkor och allmänna villkor.
Enligt lag har du rätt att ångra dig inom 14 dagar från det att du ansökt om konto och mottagit information om hur du nyttjar ångerrätten. Inget skäl behöver uppges. Ångerrätten gäller enbart för det inledande avtalet och inte enskilda transaktioner eller motsvarande som utförts under avtalstiden för kontot.
Om du ångrar dig så avslutas kontot. Behållningen och eventuellt upplupen ränta utbetalas så snart som möjligt till ditt angivna konto, dock senast 30 dagar efter att vi tagit emot ditt meddelande om att du utövar din ångerrätt.
Om du ångrar öppnandet av kontot, meddela Collector Bank detta via telefon 010-161 00 16, fax 010 161 00 01, e-post spara@collectorbank.se, eller brev till Collector Bank AB, Box 11914, 404 39 Göteborg. Ange namn, adress och telefonnummer eller e-postadress. Du kan också använda nedan blankett för att utnyttja din ångerrätt. Du rekommenderas att alltid spara underlag som visar att du har ångrat dig.
Klagomål mot finansinstitut regleras bla i Finansinspektionens författningssamling FFFS 2002:23. Där sägs bla att med klagomål avses att en kund till ett institut i ett enskilt ärende framför konkret missnöje med hanteringen av en finansiell tjänst eller produkt.
Allmänna synpunkter och generella missnöjesyttringar anses i detta sammanhang inte som klagomål liksom ej heller missnöje som måste anses ha ringa betydelse för kunden. Definitionen av Klagomål har betydelse eftersom det finns ett helt regelverk för hur instituten skall agera i Klagomålsärenden.
Collector Bank AB, org nr 556597-0513, står under Finansinspektionens tillsyn. Svensk marknadsföringslag och avtalsrätt tillämpas. Kommunikation kommer att finnas tillgänglig på svenska.
Riksgälden har vid s.k. förhandsprövning 2011-11-30 beslutat att Collector Banks rörliga sparkonto, 3-månaderskonto, 6-månaderskonto, 1-årskonto samt 2-årskonto omfattas av insättningsgarantin. Det innebär att insättningar på respektive kontoslag omfattas av insättningsgaranti. Maximal ersättning är 1 050 000 kronor per kund och institut. Utöver detta belopp kan kunden få ersättning för medel som hänför sig till vissa särskilt angivna händelser, t.ex. försäljning av privatbostad, upphörande av anställning, arv, försäkringsersättning, med högst 5 miljoner kronor. Läs mer om insättningsgaranti här.
Följande svenska eller motsvarande utländska insättare kan inte få ersättning från Insättningsgarantin: banker, kreditmarknadsföretag, försäkringsföretag, understödsföreningar, finansiella institut enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse, värdepappersfonder eller alternativa investeringsfonder, pensionsfonder, landsting, kommuner eller statliga myndigheter. Riksgälden betalar ut ersättningen inom sju arbetsdagar från den dag då insättningsgarantin trätt in. Om insättningsgarantin skulle träda in kontaktar Riksgälden dig. Du behöver inte själv ansöka om ersättning. Läs mer om insättningsgarantin hos Riksgälden.