Boka resa under Corona – tänk på det här!

Efter över ett år med resestopp har nu många resebolag öppnat sina dörrar och det finns resor att boka i sommar. Men vilka regler gäller för resor under Corona och vad bör du tänka på när du bokar?

Kolla upp resmålets specifika restriktioner

Alla länder har olika restriktioner och regler, därför bör du kolla upp vad som gäller för just ditt resmål. Håll dig välinformerad om vilka inresebestämmelser som finns på resmålet och följ de lokala myndigheternas råd och anvisningar väl på plats. Det är också viktigt att tänka på att olika reserestriktioner kan införas med kort varsel vilket kan påverka dina möjligheter att resa hem.

Planera för en försämrad situation

I samband med att du bokar en resa bör du planera för att smittspridningen i det landet snabbt kan förändras och påverka din hemresa. Om läger blir som så att du inte får åka hem och därmed behöver stanna borta längre än planerat kan du själv behöva ordna med nytt boende och transport hem. Inför en hemresa kan det dessutom finnas krav på karantän och uppvisning av ett negativt Covid19-test. Även dessa krav kan förändras under tiden du är utomlands.

Skaffa de intyg resmålet kräver

Vissa länder kräver att du visar upp ett giltigt och negativt Covid19-intyg för att få resa in i landet, alternativt visar upp att du är vaccinerad.

Dubbelkolla bokningsvillkoren

Som alltid när du bokar en resa gäller det att titta noga på bokningsvillkoren och vad de omfattar. Dessa kan nämligen skilja sig en del från olika bolag. Dubbelkolla med din researrangör vad som gäller om de skulle ställa in en resa, får du pengarna tillbaka?

Det gäller att skilja på olika skydd och förstå vad de innebär. Ett avbeställnings-/avbokningsskydd ingår i vissa hemförsäkringar och kreditkortsföretag. Ett sådant skydd gäller till exempel om du själv eller någon annan i ditt resesällskap blir sjuk före avresan (i Corona eller annan sjukdom) och därför måste avboka. Den gäller inte om du är orolig och vill avboka, eller om det skulle bli resestopp. För att kunna avboka utan anledning behöver du lägga till andra skydd.

Få större trygghet med en paketresa

Om du bokar en paketresa (istället för enbart flyg) har du större möjlighet att avboka under förutsättningar att Utrikesdepartementet avråder från resa till en viss plats. Detta då alla företag som säljer paketresor måste ha en resegaranti. Skulle resebolaget du bokat med gå i konkurs kan du i stället få ersättning via denna.

Betala resan med ett kreditkort

Om resan kan bli av som tänkt men du själv eller någon i ditt resesällskap skulle bli sjuk och måste avboka resan, är det bra att ha bokat med ett kreditkort. På så sätt får du ytterligare en avtalspart och kan rikta samma krav till både kreditgivaren som till researrangören. Dessutom brukar många kreditkortsföretag erbjuda en del förmåner och försäkringar under resor – så som avbokningsskydd och 0 kr i valutapåslag. Återigen är det viktigt att vara uppmärksam på att ett avbokningsskydd enbart gäller om du eller någon i ditt resesällskap blir sjuk och inte kan resa. Det gäller inte om du vill avboka resan på grund av oro eller resestopp.

Kolla igenom Allmänna reklamationsnämndens offentliga uppgifter

De flesta företag väljer att följa Allmänna reklamationsnämndens beslut. Under förra året slog nämnden fast några vägledande beslut kring när konsumenter ska ha rätt att få tillbaka sina pengar för inställda resor som avbokats med hänvisning till coronaviruset eller covid-19. Både när det gäller paketresor och flygresor. Dessa offentliga uppgifter används för att publicera listor på företag som inte följer nämndens beslut. Bland annat publicerar Sveriges Konsumenters tidning Råd & Rön en "svart lista" som baseras på uppgifter från Allmänna reklamationsnämnden. En tjänst du måste prenumerera på för att få tillgång till listan. Om du känner dig osäker kring vad som gäller för din resa kan det vara en idé att starta en prenumeration. När du har fått den informationen du behöver från listan, kan du avsluta prenumerationen direkt.

Lägg till ombokningsbar biljett

Som nämnt ovan gäller avbokningsskydd endast vid sjukdom. Skulle det bli resestopp eller liknande gäller alltså inte försäkringen. Därför är det bra om du antingen lägger till en så kallad avbokningsgaranti som innebär att du kan avboka när du vill utan anledning, eller en ombokningsbar flygbiljett som ger dig fri ombokning inom samma prisnivå och resrutt med samma flygbolag. Läs mer om dessa tillägg hos just din researrangör.

 

Vilka fördelar erbjuder vårt kreditkort Easyliving när du boker en resa?

Med anledning av det pågående Coronavirusutbrottet vill vi informera dig som har ett kreditkort hos oss om vilket skydd du har om du har bokat en resa och betalat med ditt kort.

Tillsammans med ERV Sverige erbjuder Collector Easyliving ett omfattande försäkringsskydd som gäller när du köper eller bokar resor. När du betalar din resa med vårt kreditkort Easyliving ingår det en reseförsäkring som komplement till din hemförsäkring. Skulle du bli akut sjuk eller råka ut för en olycka och därför måste ställa in din resa ingår ett avbeställningsskydd. Den omfattar avbokning på grund av sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbat den försäkrade eller nära anhörig. Annat hinder från att resa, till exempel en avrådan från att företa resor till resmål som drabbats av Coronaviruset, omfattas inte av försäkringen. Försäkringen omfattar även ersättning om du blir försenad till ditt resmål eller om ditt bagage blir försenat. Dessutom ersätter försäkringen självrisken om något skulle hända din bostad eller bil när du är bortrest. Men det finns även en rad andra fördelar med att ha ett kreditkort som Easyliving på resan. En av fördelarna är att det inte tillkommer någon valutaväxlingsavgift, vilket annars är vanligt vid kortbetalningar utomlands.

Ansök om resekortet Easyliving här:

Jag vill ansöka om ett Easlivingkort

Läs mer om varför du bör använda ditt Easylivingkort på semestern här:

6 anledningar att använda ditt kreditkort på semestern