Vilka förändringar ser man hos e-handeln just nu?

Josephine Graffman, Client Executive Payments, delar med sig av sina tips, fokusområden och utmaningar kring att jobba hemifrån.

Du jobbar hemifrån sedan i april, hur lägger du upp dina dagar?

För mig är det viktigt att ha rutiner och en struktur på dagen, vilket innebär att försöka komma upp och göra sig i ordning som att man skulle åka till kontoret. Därefter lägger jag upp dagen och veckan som jag brukar, det skiljer sig inte så mycket egentligen. Jag går gärna ut på lunchen och brukar också försöka få till någon form av träning, det ger mycket energi.
 
Från att vi började jobba hemifrån har vi ändrat och utvecklat formen på hur vi jobbar för att hela tiden bli mer effektiva med hur vi lägger upp vår tid.

Vilken är den största utmaningen med att jobba hemifrån?

För mig är det helt klart det sociala! Jag är en person som gillar kontakt med människor och tycker det är viktigt att dela positiv energi, vilket kan bli lite svårare när alla sitter på distans. Jag har en idé om att bjuda in mitt team till en kaffe varje morgon för de som kan och vill med syftet att bara få prata om lättsammare saker som inte direkt rör jobbet.

Vad har fungerat bättre än du trodde det skulle göra?

Jag är van vid att jobba på distans sedan tidigare arbetsplatser och tycker inte att det finns några begränsningar. Det ställer egentligen bara lite högre krav på individen och att man är tillgänglig internt för att snabbt kunna bolla saker med varandra. Jag upplever också att onlinemöten har blivit mer tillgängligt och naturligt där det obligatoriska teknikstrulet i början nu i princip är helt borta, vilket är fantastiskt!

Vad är ditt fokus just nu?

Nu är det mycket kontakt med befintlig kund med fokus på här och nu. Det handlar om att finnas där, vara flexibel och snabbrörlig.

Det förändrade läget har gett oss möjligheten att dra igång det nya projektet ”Håll Gbg igång” tillsammans med våra samarbetspartners. Det är en torghandel på nätet där lokala handlare har möjlighet att sälja sina produkter i färdiga kassar till privatpersoner runtom i Göteborg. Syftet är att hjälpa handlare i Göteborg då all vinst oavkortat går till handlarna som är med i projektet. Eftersom kassarna säljs som paketpris såg vi även möjligheten att stötta den utsatta taxibranschen genom att låta dem leverera kassarna.

Märker du av en förändring hos e-handeln?

Det är ett faktum sedan innan att e-handeln år efter år tar stora marknadsandelar från den fysiska handeln. De bolag som inte har någon e-handel idag vill snabbt komma igång och bredda sin försäljning i fler kanaler för att inte vara lika sårbara. Nu när vi dessutom har en situation där många sitter i någon form av isolering innebär det att man inte kan besöka butiker i samma utsträckning, vilket resulterar i att fler börjar handla online. Vi kommer förmodligen även att se en beteendeförändring hos en konsumentgrupp som inte varit lika aktiv på att
e-handla tidigare.

Avslutningsvis, vilka är dina bästa tips för att jobbet hemifrån ska fungera så bra som möjligt?

Starta dagen som om du ska gå till jobbet, ut och rör på dig någon gång under dagen och se till att ha gott kaffe!


/ Josephine Graffman
Client Executive Payments
josephine.graffman@collectorbank.se