Philip Nylén, Teamleader Privatlån och Sparkonto, berättar hur hans team lägger upp sina arbetsdagar

Alla arbetsplatser och avdelningar har olika förutsättningar när det gäller att jobba hemifrån. En avdelning på Collector som verkligen lyckats bra med att sitta hemma och ta emot både mail och telefonsamtal är Privatlån och Sparkonto, på Contact Center. Philip Nylén förklarar hur hans team har lyckats jobba på så bra!

Hur lägger ni upp dagen?

För oss är det viktigt att skapa balans och ge alla möjligheten att känna på hur det är att jobba hemma. Varje fredag bestämmer vi därför vem som veckan därpå ska vara på plats på kontoret och vem som ska vara hemma. Vi delar upp veckan och byter av varandra så att halva teamet är på plats måndag–tisdag och resten onsdag–fredag.

Våra morgnar börjar med att jag skickar ut ett mail med en summering av hur vi ligger till, vad vi behöver fokusera på, eventuella nyheter och så vidare. Därefter ser vi till att alltid ha en löpande kontakt och en öppen chatt via teams, vilket fungerar jättebra. Chatten plingar konstant!

Gällande raster och lunch har vi redan ett satt schema att utgå ifrån eftersom vår avdelning alltid måste vara kontaktbara, hålla kort kötid och fortsatt hög servicegrad för våra kunder. Att vi nu sitter hemifrån och jobbar gör bara att vi behöver samarbeta mer än vanligt och på ett nytt sätt. Behöver någon ta en paus är det bara att hojta till i chatten så backar vi självklart upp varandra.

Vad har fungerat bättre än ni trodde det skulle göra?

Allting har fungerat bättre än vi någonsin kunnat tro. Det löper på som vanligt, vilket är så roligt att se. Självklart är det en uppstartsfas när det gäller att få igång alla program, men tekniska problem hör väl alltid till i början. Om vi var imponerade över alla i vårt team innan, så är vi om möjligt det ännu mer nu!

Vad är största utmaningen med att jobba hemma?

Vi har egentligen inte stött på några större utmaningar med att jobba hemifrån, bortsett från att man går runt och småäter hela tiden. Däremot någonting som kanske inte är en utmaning direkt, men som vi tycker är än mer viktigt nu när vi inte jobbar på kontoret är att pusha varandra i att våga vara transparenta. Speciellt när det gäller hur man mår eftersom just det är lättare att uppmärksamma på kontoret utifrån kroppsspråk och humör, jämfört med kortare stunder över teamsmöten.

Hur håller ni teamet motiverade?

Återigen tror vi att det viktigaste är att ha en löpande kontakt och hålla varandra uppdaterade med vad som händer. Eftersom det är en annan puls på kontoret som både föder och driver en kraft, försöker vi se till att dagarna hemma rullar på som om vi hade suttit på kontoret. Att hela tiden se till så att ingen känner sig isolerad och tycker att det blir långtråkigt hemma. Där märker vi att våra byten fungerar bra, eftersom du slipper sitta ensam hemma flera veckor i sträck. Att få åka in till kontoret blir någonting att se fram emot, på ett annat sätt än tidigare.

Avslutningsvis – vilka är dina tre bästa tips för att jobba på bra hemifrån?

  • Hitta en plats hemma där det är ljust, öppet och du kan sitta bekvämt
  • Förbered kylskåpet med en god frukost och lunch
  • Håll det sociala öppet med en kontinuerlig kontakt med kollegor


/  Philip Nylén
Credit Administrator Loans & Savings
philip.nylen@collectorbank.se