Steget mot en bättre kundupplevelse

Ett nytt inloggat läge som ger kunden en bättre översikt och ett intuitivt helhetsintryck. Under september lanserar Collector Bank en helt ny webblösning som är ett första steg i arbetet mot en ännu bättre kundupplevelse.

En vy på en iPhone över Collector Banks samlade inlogg över deras privata produkter

Collector Bank gör stora insatser för att förbättra kundupplevelsen. Ett direkt resultat är att det under september lanseras ett samlat inloggat läge för bankens alla kunder. Mikael Davidsson, produktägare End Customer Web och Fredrik Cederlöf, Head of Customer Experience har lett projektet framåt och är överens om att den nya funktionaliteten har många fördelar.

– Den största skillnaden är att fyra inlogg blir ett. För de som har mer än en produkt hos oss kommer det underlätta mycket att slippa hoppa mellan flera olika inlogg och kundupplevelser. Det blir dessutom enklare att bredda sitt engagemang och få överblick över sina tjänster, säger Mikael Davidsson.

En utblick som leder till insikt

Sedan årsskiftet har ett dedikerat team jobbat koncentrerat med den nya översikten. Teamet har bestått av kompetenser från flera olika områden och har arbetat enligt konstens alla regler.

­– Det nya inloggade läget bygger på välgrundade hypoteser. Vi har testat internt och externt för att forma den lösningen vi nu lanserar. En stor del av våra kunder använder redan vår app och baserat på den tillsammans med hur de använder andra digitala tjänster har vi utformat vår nya översikt enligt deras önskemål och behov. Vårt största incitament är att skapa en plats som bygger lojalitet där vi tar hand om våra kunder så att dom snabbt kan lösa sina ärenden, säger Fredrik Cederlöf

Den bästa platsen

Collector vill vara den bästa platsen för sina kunder. Och enligt Fredrik och Mikael skapas det genom att utgå från kundens behov och förväntningar. Det innebär att användarna även i fortsättningen kommer vara med och utforma den nya funktionaliteten. Först ska den förstås lanseras och användas, sedan ska den utvärderas både internt och externt för att kunna vidareutvecklas och förbättras ytterligare.  

­­– Vi arbetar till exempel på möjligheten att kunden kan prata med kundservice direkt från det inloggade läget. Vi vill skapa en central meddelandefunktion som ska underlätta för både kunder och medarbetare, säger Mikael.

Under en period kommer Collectors kunder kunna logga in både på det gamla och nya sättet. Men planen är att efter en testperiod helt övergå till den nya översikten och därmed ta bankens kundupplevelse till en ny nivå.

– Nu börjar resan mot att våra kunder själva ska kunna utföra de vanligaste uppgifterna kopplat till en produkt. Det ser vi som ett stort och viktigt steg, säger Fredrik.

Det nya inloggade läget

  • Du ser alla dina aktuella fakturor på ett ställe
  • Du får en tydligare översikt av dina köp, kreditkort, sparkonton och lån
  • Du kan enklare börja spara, ansöka om kreditkort och lån