Stjärnorna på Contact Center
- Privat
- Företag
På Contact Center jobbar ett sammansvetsat gäng med att svara på frågor och lösa problem för Collector Banks kunder – en extra viktig del i ett företag som inte har några fysiska kontor. Amir Shaat och Linnea Blomgren berättar om vardagen och vad som gör deras jobb roligt.
Amir och Linnea jobbar båda två på Collectors Contact Center men inom olika områden. Amir är med i ett nystartat team där fokus ligger på att prata med företag och privatpersoner som nyligen blivit kunder för att få feedback och räta ut eventuella frågetecken. Syftet är att förebygga missförstånd och ge kunder svar på sina frågor innan de hunnit ta kontakt själva. Tillvägagångssättet bidrar både till en bra kundrelation och minskar samtalen in till Contact Center. Men alla frågor går inte att förebygga och det är sådana ärenden som hamnar hos Linnea. Hennes arbetsuppgifter går framförallt ut på att hjälpa slutkunder med frågor kring fakturor och kreditkort.
Linnea berättar att det bästa med hennes jobb är alla härliga kollegor och att få ägna dagarna åt att prata med människor.
– Det är en häftig känsla att försöka vända kunden, att få de som inte är glada när de ringer till att faktiskt bli riktigt nöjda och tacksamma, säger Linnea.
Amir flikar in att det känns viktigt och spännande att vara ansiktet utåt för bolaget och ha direktkontakt med Collectors kunder. Men han håller med om att det bästa ändå är kollegorna.
– Det är så mycket härligt folk här. Det är inte bara en typ av människor utan en blandning av unga, äldre, studenter och utbildade. Det blir en skön kombination och bra dynamik, säger Amir.
Men arbetet på Contact Center har precis som alla jobb sina utmaningar. Linnea och Amir berättar att det kan dyka upp samtal eller mail från missnöjda kunder vilket kan vara en konst att hantera, då det gäller det att lyssna och vara förstående.
– Avbryt aldrig kunden, låt den vara arg och berätta sin historia. Sedan gäller det att vara förstående, glad och svara positivt. Man ska aldrig få en kund att känna sig dum, säger Linnea.
Linnea och Amir är överens om att sådana samtal hör jobbet till och att det bara är kul att alla dagar ser olika ut. På frågan om de skulle rekommendera en kompis att börja på Contact Center är svaret enkelt.
– Börja nu! Det är roligt på jobbet och så många härliga kollegor. Vi umgås både på raster och utanför jobbet. Det är en familjär känsla, säger Amir.
Vad gäller framtiden är både Amir och Linnea sugna på att fortsätta sin resa på Collector Bank. Amir är intresserad av sälj och Linnea som snart ska byta avdelning till Business Service är redan på väg mot nya utmaningar. Men då hon pluggat ekonomi med inriktning mot marknadsföring är ambitionen att gå mer åt det hållet småningom.
Det finns bra möjligheter att växa här, man börjar på en avdelning och efter ett tag känns det naturligt att ta nästa steg. Jag upplever att Collector hjälper till på den karriärstegen, säger Linnea.