Nu bygger vi Göteborgs vassaste analys- och insiktsteam

Fredrik Cederlöf är sedan tre månader chef på Collectors avdelning Analys och insikt som ansvarar för att studera användarbeteendet hos bankens kunder. Hans ambition är att bygga Göteborgs vassaste analys- och insiktsteam. Nu letar han efter en ny talang.

Analytiker och UX-researchers i workshop på Collector Bank

En motor i att få ut användarinsikter

Sedan första september ansvarar Fredrik Cederlöf för Collector Banks nya Analys och insiktsavdelning. Målet är att utifrån studerat användarbeteende öka Collectors effektivitet och förstå hur målgruppen använder bankens produkter för att utveckla och förbättra allt från kundresan till själva produkten. Fredrik har varit i branschen i 20 år och hjälpt både byråer och företag att bygga upp sina analysavdelningar. Första gången han kom i kontakt med Collector var för ett år sedan, då som konsult för Collectors checkoutlösning. Nu är han teamchef med ambition att bygga Göteborgs vassaste analys- och insiktsteam. Men vad gör egentligen en analytiker om dagarna?

– Vi är en motor i att få ut användarinsikter i våra produkt- och kanalteam. Vi jobbar nära UX, design och produktägare med att analysera användargenererad data och presentera insikter för att förbättra användarupplevelsen. Dessutom ligger det ett ansvar i att föda hela organisationen med användarinsikter, bland annat genom workshops, kompetensluncher och en intern blogg fylld med användarinsikter, säger Fredrik.

Fredrik kommer senast från konsultlivet och ser kompetensen inom Collectors väggar som en stor förmån eftersom det ger möjligheten att skapa fantastiska användarupplevelser. Just nu jobbar hans grupp mycket med någonting som kallas triangulering.

– När vi angriper en hypotes eller ett problem utifrån tre eller fler datakällor får vi högre träffsäkerhet i våra rekommendationer. Referenspunkterna kan bestå av kvalitativ data i form av användartester, temperaturmätningar och enkätundersökningar eller kvantitativ data från Google Analytics eller resultatet av ett split-test.

Behov av en till digital analytiker

Collector har en bred flora av produkter och varje dag genereras ny data kopplat till användarbeteende och ekonomisk rapportering som är redo att analyseras. Det gör att det finns behov av fler analytiker.

– Vi är på jakt efter en digital analytiker som kan spåra beteendet i våra produkter och som kan föreslå förändringar och kommunicera insikter ute i organisationen. Personen kommer jobba nära produktteamen och få mycket eget ansvar.

– Som digital analytiker på Collector får man ett varierande och spännande jobb där man stöttar alla våra team, allt från produkt till marknad och UX. Som person får man gärna vara lyhörd, samarbetsvillig och orädd.

Är du Collectors nya digitala analytiker?

Läs mer och sök tjänsten