Kundservice för sparkonto
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om sparkontoKontakta oss dygnet runt via säkra meddelanden
Hantera dina ärenden när det passar dig, oavsett tid på dygnet. Vi svarar vanligtvis inom 24 timmar på vardagar. Du får ett mejl om att logga in när du har ett svar att läsa.
Logga in och skicka ett meddelande
Mina sidor
Logga in på Mina sidor för att sätta in eller ta ut pengar. Där får du även en överblick av dina sparkonton och kan öppna nya.
Ladda ner appen
I Collector Banks app har du en överblick över dina sparkonton, intjänad ränta, inbetalningar och avier.
Ladda ner appen för iPhone eller Android

Kontaktuppgifter
Mån - Fre | 10:00 - 15:00 |
Lör | Stängt |
Sön | Stängt |
Vanligaste frågorna om sparkonton
Här är några av de vanligaste frågorna om våra sparkonton som ställs till oss på kundservice.
Ja, alla Collector Banks sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin. Skyddet gäller upp till 1 050 000 kronor per person och institut.
När du gör en insättning till ditt sparkonto gör du inte en överföring till annat konto i din bank, utan en betalning till vårt bankgiro 149-8930 och anger ditt kontonummer som OCR-nummer. Collector Bank AB står som betalningsmottagare på bankgirot.
För att göra ett uttag loggar du in på Mina sidor och väljer vilket sparkonto du vill göra uttaget från, klickar på uttag och väljer belopp. Beloppet betalas ut till ditt uttagskonto, som står tydligt på sidan.
Du kan även schemalägga ett uttag som ska göras en annan dag än dagens datum, så att allt är förberett. Det går också bra att ringa in till kundservice på telefon 010 161 00 16 och legitimera dig med bankID så hjälper vi dig med uttaget.
Uttag syns som regel efter genomförande bankdagen efter på ditt registrerade uttagskonto.
Insättningen in till sparkonto hos oss görs via vårt bankgiro och tar därför upp till två bankdagar innan du ser dem.
Nej, vi har tyvärr inte autogiro på plats för månadssparande.
Våra inlåningsmedel används främst för att finansiera utlåning till våra kunder. Utöver det har vi som bank värdepapper av hög kreditkvalitet. Mer om vårt egna hållbarhetsarbete finns att läsa på vår sajt under Om Collector/Hållbarhet
Som privatkund loggar du in på Mina sidor och ändrar ditt uttagskonto. Du kan endast ha ett registrerat uttagskonto. Det gäller för alla dina sparkonton.
Företagskunder och föreningar behöver kontakta oss på kundservice 010-161 00 16 och fråga efter blanketten ”Ändring av uttagskonto”. Blanketten ska undertecknas av firmatecknare och skickas in till oss. Vi ändrar uttagskontot åt er.
Ja, det kan du göra. Logga in på Mina sidor och välj det sparkonto du vill namnge, klicka på ”Ändra kontonamn” uppe till höger.
Årsbeskedet kommer att finnas tillgängligt i januari på Mina sidor.
Absolut. Ni fyller i vår företagsansökan online på collector.se.
Du loggar in på Mina sidor med ditt BankID och väljer ”överföring” i menyn. Ange från-konto och till-konto samt belopp. Bekräfta överföringen. Du ser direkt i kontoöversikten summan du valt att flytta.
Det går också bra att ringa in till kundservice på telefon 010 161 00 16 och legitimera dig med BankID så hjälper vi dig med överföringen.
Enklast avslutar du det genom att logga in med ditt BankID på Mina sidor. Välj det konto du önskar avsluta på startsidan och klicka sedan på ”Avsluta konto”. Välj datum för avslut och ”avsluta konto”. Eventuellt saldo betalas ut till ditt föranmälda uttagskonto och syns där som regel nästa bankdag.
Det går också bra att ringa in till kundservice på telefon 010 161 00 16 och legitimera dig med BankID så hjälper vi dig med avslutet.
Ja, du kan alltid komma åt dina insatta pengar, även om de är placerade på ett av våra fasträntekonton. Du loggar som vanligt in på Mina sidor med ditt BankID och väljer ”uttag” i menyn. Det som händer är att du förlorar din intjänade ränta för hela den innestående perioden. Det blir som om pengarna stått på ett 0% räntekonto. Men det kostar ingen straffavgift att ta ut dem.
Det går också bra att ringa in till kundservice på telefon 010 161 00 16 och legitimera dig med BankID så hjälper vi dig med uttaget.
Det är inte ovanligt att vi ibland behöver ändra räntorna som vi erbjuder på våra sparkonton. Orsaken kan vara olika anledningar och påverkas av exempelvis marknadsläge eller konkurrens. Ett eller fler av våra sparkonton kan ha en högre ränta när vi behöver ta in pengar för att skapa en balans mellan inlånade och utlånade pengar. När det behovet inte längre finns kan vi behöva sänka räntan för att dämpa tillströmningen av lånade pengar från sparande kunder.