Sparkonto

Har du frågor om ditt sparkonto? Behöver du rådgivning kring vilken sparform som är rätt för dig? Vi på kundservice hjälper dig när du behöver det. 

Kontaktuppgifter

010-161 00 16
Mån - Fre 08:00 - 17:00
Lör - Sön Stängt

Är kundservice stängt just nu? Mejla spara@collectorbank.se.

Chatta med vår kundservice

Föredrar du att chatta istället för att ringa eller mejla? Inga problem. Du kan enkelt identifiera dig med mobilt bank-ID så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.

 

Vanligaste frågorna om sparkonton

Här är några av de vanligaste frågorna om våra sparkonton som ställs till oss på kundservice. Hittar du inte svaret på din fråga kan du kontakta oss via kontaktuppgifterna ovanför.

När du gör en insättning till ditt sparkonto gör du inte en överföring till annat konto i din bank, utan en betalning till vårt plusgiro 413 05 03-8 och anger ditt kontonummer som OCR-nummer. Collector Bank AB står som betalningsmottagare på plusgirot.

För att göra ett uttag loggar du in på Mina sidor  och väljer vilket sparkonto du vill göra uttaget från, klickar på uttag och väljer belopp. Beloppet betalas ut till ditt uttagskonto, som står tydligt på sidan.

Du kan även schemalägga ett uttag som ska göras en annan dag än dagens datum, så att allt är förberett. Det går också bra att ringa in till kundservice på telefon 010 161 00 16 och legitimera dig med bankID så hjälper vi dig med uttaget.

Ja, alla Collector Banks sparkonton omfattas av insättningsgaranti och den gäller per person och institut upp till 950 000 SEK.

Som privatkund loggar du in på Mina sidor och ändrar ditt uttagskonto. Du kan endast ha ett registrerat uttagskonto. Det gäller för alla dina sparkonton.

Företagskunder och föreningar behöver kontakta oss på kundservice 010-161 00 16 och fråga efter blanketten ”Ändring av uttagskonto”. Blanketten ska undertecknas av firmatecknare och skickas in till oss. Vi ändrar uttagskontot åt er.

Ja, det kan du göra. Logga in på Mina sidor  och välj det sparkonto du vill namnge, klicka på ”Ändra kontonamn” uppe till höger.

Absolut. Ni fyller i vår företagsansökan online på collector.se.

Insättningen in till sparkonto hos oss görs via vårt plusgiro och tar därför upp till två bankdagar innan du ser dem. 

Uttag syns som regel efter genomförande bankdagen efter på ditt registrerade uttagskonto.

Våra inlåningsmedel används främst för att finansiera utlåning till våra kunder. Utöver det har vi som bank värdepapper av hög kreditkvalitet. Mer om vårt egna hållbarhetsarbete finns att läsa på vår sajt under Om Collector/Hållbarhet

Årsbeskedet kommer att finnas tillgängligt i januari på Mina sidor.

Nej, vi har tyvärr inte autogiro på plats för månadssparande.