Sparkonto

Läs vanliga frågor och svar

Skicka meddelande
Du kan skicka meddelande till oss dygnet runt. Vi svarar så fort vi har möjlighet, vanligtvis inom 24 timmar på vardagar.

Logga in och skicka ett meddelande

Kontaktuppgifter

010-161 00 16
Mån - Fre 10:00 - 16:00
Lör Stängt
Sön Stängt

Vanligaste frågorna om sparkonton

Här är några av de vanligaste frågorna om våra sparkonton som ställs till oss på kundservice.

Ja, alla Collector Banks sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin. Skyddet gäller upp till 1 050 000 kronor per person och institut.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

När du gör en insättning till ditt sparkonto gör du inte en överföring till annat konto i din bank, utan en betalning till vårt bankgiro 149-8930 och anger ditt kontonummer som OCR-nummer. Collector Bank AB står som betalningsmottagare på bankgirot.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

För att göra ett uttag loggar du in på Mina sidor  och väljer vilket sparkonto du vill göra uttaget från, klickar på uttag och väljer belopp. Beloppet betalas ut till ditt uttagskonto, som står tydligt på sidan.

Du kan även schemalägga ett uttag som ska göras en annan dag än dagens datum, så att allt är förberett. Det går också bra att ringa in till kundservice på telefon 010 161 00 16 och legitimera dig med bankID så hjälper vi dig med uttaget.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

Uttag syns som regel efter genomförande bankdagen efter på ditt registrerade uttagskonto.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

Insättningen in till sparkonto hos oss görs via vårt bankgiro och tar därför upp till två bankdagar innan du ser dem. 

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

Nej, vi har tyvärr inte autogiro på plats för månadssparande. 

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

Våra inlåningsmedel används främst för att finansiera utlåning till våra kunder. Utöver det har vi som bank värdepapper av hög kreditkvalitet. Mer om vårt egna hållbarhetsarbete finns att läsa på vår sajt under Om Collector/Hållbarhet

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

Som privatkund loggar du in på Mina sidor och ändrar ditt uttagskonto. Du kan endast ha ett registrerat uttagskonto. Det gäller för alla dina sparkonton.

Företagskunder och föreningar behöver kontakta oss på kundservice 010-161 00 16 och fråga efter blanketten ”Ändring av uttagskonto”. Blanketten ska undertecknas av firmatecknare och skickas in till oss. Vi ändrar uttagskontot åt er.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

Ja, det kan du göra. Logga in på Mina sidor  och välj det sparkonto du vill namnge, klicka på ”Ändra kontonamn” uppe till höger.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

Årsbeskedet kommer att finnas tillgängligt i januari på Mina sidor.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

Absolut. Ni fyller i vår företagsansökan online på collector.se.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

Du loggar in på spara.collector.se med ditt BankID och väljer ”överföring” i menyn. Ange från-konto och till-konto samt belopp. Bekräfta överföringen. Du ser direkt i kontoöversikten summan du valt att flytta.

Det går också bra att ringa in till kundservice på telefon 010 161 00 16 och legitimera dig med BankID så hjälper vi dig med överföringen.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

Enklast avslutar du det genom att logga in med ditt BankID på spara.collector.se. Välj det konto du önskar avsluta på startsidan och klicka sedan på ”Avsluta konto”. Välj datum för avslut och ”avsluta konto”. Eventuellt saldo betalas ut till ditt föranmälda uttagskonto och syns där som regel nästa bankdag.

Det går också bra att ringa in till kundservice på telefon 010 161 00 16 och legitimera dig med BankID så hjälper vi dig med avslutet.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

Ja, du kan alltid komma åt dina insatta pengar, även om de är placerade på ett av våra fasträntekonton. Du loggar som vanligt in på spara.collector.se med ditt BankID och väljer ”uttag” i menyn. Det som händer är att du förlorar din intjänade ränta för hela den innestående perioden. Det blir som om pengarna stått på ett 0% räntekonto. Men det kostar ingen straffavgift att ta ut dem.

Det går också bra att ringa in till kundservice på telefon 010 161 00 16 och legitimera dig med BankID så hjälper vi dig med uttaget.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.

Det är inte ovanligt att vi ibland behöver ändra räntorna som vi erbjuder på våra sparkonton. Orsaken kan vara olika anledningar och påverkas av exempelvis marknadsläge eller konkurrens. Ett eller fler av våra sparkonton kan ha en högre ränta när vi behöver ta in pengar för att skapa en balans mellan inlånade och utlånade pengar. När det behovet inte längre finns kan vi behöva sänka räntan för att dämpa tillströmningen av lånade pengar från sparande kunder.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring Sparkonton ring 010-161 00 16 eller logga in för att ställa din fråga.