Handlat på faktura

Vi hjälper dig att hitta rätt bland de vanligaste frågorna kring dina fakturor när du har handlat online eller i butik.

Kontaktuppgifter

010-161 01 00
Mån - Fre 08:00 - 20:00
Lör 10:00 - 16:00
Sön 10:00 - 15:00

Är kundservice stängt just nu? Mejla contactcenter@collectorbank.se.

Chatta med vår kundservice

Föredrar du att chatta istället för att ringa eller mejla? Inga problem. Du kan enkelt identifiera dig med mobilt bank-ID så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.

 

Vanliga fakturafrågor

Här är några av de vanligaste fakturafrågorna som ställs till oss på kundservice. Hittar du inte svaret på din fråga kan du kontakta oss via kontaktuppgifterna ovanför.

Våra fakturor skickas mestadels via mejl. Om du inte hittar din faktura i inkorgen, kolla i skräpposten. Om du har obetalda fakturor hittar du dessa i appen eller på Mina sidor. Hittar du fortfarande inte fakturan kan det vara så att fakturan inte skapats än.

Om du har fått en påminnelse är din faktura troligtvis obetald. Det kan även vara så att betalningen kommit oss tillhanda efter att påminnelsefakturan skickades ut, i så fall behöver du endast betala in påminnelseavgiften.

Om du kontaktar oss i tid innan fakturan förfaller kan vi vanligtvis flytta förfallodatumet upp till två veckor. Logga in på Mina sidor och flytta förfallodatumet själv eller kontakta oss på kundservice så hjälper vi dig. Observera att du inte kan flytta förfallodatumet på delbetalningsfakturor.

Om du har betalat eller delbetalat din faktura ska den finnas i din betalningshistorik. Samma sak gäller om fakturan gått vidare till vårt inkassobolag. Om du inte kan se en aktiv faktura så kan det bero på att den inte har skapats än. Logga in på Mina sidor och titta i betalningshistoriken.

Nej, tyvärr erbjuder vi inte e-faktura. Om du handlat på nätet får du fakturan via mejl. Kom ihåg att du alltid, snabbt och enkelt, kan betala fakturan i vår app.

När du handlar på faktura så gör vi en kreditupplysning. Om du inte fått godkänt kan det bland annat bero på något av följande:

  • Du har obetalda fakturor hos oss hos oss.
  • Du uppfyller inte något/några av våra grundkrav.
  • Du har ett pågående inkassoärende hos Colligent.
  • Du har anmält att du förlorat din ID-handling.

Kontakta gärna oss om du vill titta på just ditt ärende på telefon 010-161 01 00.

När du gör en retur måste butiken du handlat hos registrera att de mottagit varorna. I samband med det uppdateras fakturan hos oss. Du kan antingen välja att själv räkna ut hur mycket du ska betala för varorna du behåller (plus eventuella avgifter) eller flytta fram förfallodagen på fakturan så att du hinner få en returbekräftelse innan det är dags att betala.

Mina sidor kan du flytta fram förfallodagen själv. Där ser du även när fakturan uppdaterats. Naturligtvis kan du alltid kontakta oss så hjälper vi dig 010-161 01 00.