Rossignol
Från kris till framgångLönsamhetsguiden – Tipsen som vänder affären
Vad kan ditt företag göra för att locka toppinvesterare? Hur gör andra för att få ett jämnare kassaflöde? I Lönsamhetsguiden kan du läsa vad investmentbolagen vill ha, hur du bäst stresstestar ditt kassaflöde och ännu fler tips om vad du kan göra för att vända affären.
För att ladda ner guiden fyller du i formuläret och klickar på "Skicka". Du kommer även få den skickad till dig via e-post.
I samband med att du lämnar dina personuppgifter till Collector kommer vi att spara och behandla dessa i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Mer information om hur vi hanterar dina personuppgifter samt vilka rättigheter du har finns under Dataskydd.

Bankröran höll på att sänka Rossignol
För några år sedan satt den franska skidtillverkaren fast i en finansiell rävsax med 12 olika banker. En kombination av bland annat factoring och lagerfinansiering blev räddningen för det anrika företaget i Grenoble.
– När jag tog över Rossignol 2008 var företaget i princip bankrutt. Juridiskt sett existerade det fortfarande, men den finansiella situationen var extremt kritisk, säger Rossignols vd, Bruno Cercley.
Timingen kunde inte ha varit sämre när den utbildade flygingenjören, mitt under den globala finanskrisen, valde att köpa loss det anrika skidföretaget från dåvarande ägaren Quiksilver.
– Mina vänner sa att jag var galen. Företaget var dött, det skulle inte funka. Men jag trodde ändå att det fanns en chans, att det fortfarande gick att rädda Rossignol.
Men det såg mörkt ut. Rossignol höll på att förblöda. Finanserna räckte för att hålla verksamheten flytande ett halvår, sedan skulle pengarna ta slut och med dem företagets då 101-åriga historia.
Det var en tuff tid. Men Bruno Cercley gav inte upp, han var övertygad om att han och hans kollegor kunde vända affären. Och det var just vad de gjorde. 12 år senare har Rossignol åter tagit täten i branschen.
Bankerna satte stopp för tillväxten
Strax utanför ”Alpernas huvudstad”, Grenoble, ligger huvudkontoret som är Rossignols bultande hjärta. Det är här – i byggnaden vars arkitektur är inspirerad av de omgivande alptopparna – som de handtillverkar skidor åt några av världens främsta skidåkare. På våningen ovanför verkstaden designas utrustningen som ska säkra Rossignols framtid som industrins nytänkare.
Även om resan blev lyckad till slut har finansieringen varit en utmaning.
– Ett tag hade vi 12 banker med 14 olika lösningar. Några av dem finansierade varulagret medan andra hanterade fordringar. Det var en rejäl huvudvärk, säger Frederic Regert, Rossignols CFO.
Att Rossignol hamnade i händerna på 12 olika banker skedde inte av en slump. Strategin var att ansluta sig till lokala, franska aktörer med förhoppningen om att det skulle underlätta för ekonomiavdelningen. Men i takt med att antalet banker växte blev småsaker som pappersarbete, extraavgifter och olika kontaktpersoner till omständliga projekt.
Ett annat problem, menar Frederic Regert, var att bankerna inte fullt ut förstod deras affär. Inte minst omständigheterna med en säsongsbetonad verksamhet, och de förödande effekterna det kan ha på kassaflödet.
– Inom vintersportsindustrin måste du förbereda dina produkter ett år innan de når marknaden. Det innebär tolv månader av finansiering i förväg. Och vi har samma problem på klädsidan. Det är mycket pengar som du måste ligga ute med, under en lång tid, innan produkterna når kunden och du kan fakturera, säger Regert.
2017 förberedde Rossignol för en stor organisk tillväxt inom klädsegmentet och såg samtidigt över möjligheterna att etablera sig på andra marknader. För att genomföra detta krävdes god finansiering och stora investeringar. Men med 12 banker i släptåg var alla strategiska manövrar tungrodda.
– Vår utmaning var att få den flexibilitet som krävdes för att nå den organiska tillväxten. Att ha 12 banker just då var komplicerat. All styrning blev komplex och vi upplevde många begränsningar och hinder.
De var baklåsta. Verksamheten gick utmärkt, men finansieringen för att ta nästa steg fanns inte där. Situationen blev allt mer ohållbar.
En oväntad lösning
Kanske är det ironiskt att Rossignol – ett varumärke så tätt förknippat med utförsåkning – hade fastnat i en trögflytande bankröra. Bruno Cercley som hade köpt upp företaget 2008 och räddat det från säker undergång stod nu inför ännu ett vägskäl: skulle han låta företaget pulsa på i samma takt och löpa risken att stagnera, eller våga chansa på något nytt?
– Vi var i desperat behov av en enda partner som kunde finansiera både varulager och fordringar. Det vi behövde för att lösa vår tillväxtfråga var en partner, en inkörsport med en kontakt. Så vi gick ut på marknaden och letade, säger Frederic Regert.
Lösningen fanns där. Men den kom från ett oväntat håll. Sverige.
– Inte nog med att Collector höjde vår finansiering. De förstod vår affär och svårigheterna med säsongsvariationen. Bankerna som vi hade tidigare gjorde inte det, säger han.
Factoring och lagerfinansiering en oslagbar kombo
Tillsammans med Rossignols ekonomiavdelning kunde Collector Bank sätta sig in i den finansiella problematiken och ta fram en lösning för helheten. I dealen ingick tjänster som factoring, lagerfinansiering, hyresgaranti och även att agera strategisk partner vid uppköp av andra verksamheter.
– Collector försedde oss med en väldigt flexibel finansiering. 2018 lovade de att stötta oss i vår organiska tillväxt, och redan ett år efter att vi skrivit under avtalet hade vi nått målen. Det var långt över förväntan, säger Regert.
Med den nya banklösningen kunde Rossignol stabilisera kassaflödet och dessutom agera snabbt på nya tillväxtmöjligheter. Att skala ner till en enda bank fick även positiv inverkan på den dagliga verksamheten.
– Vi blev av med en enorm administrativ börda när vi helt plötsligt kunde lösa alla frågor med en kontakt i stället för 12.
Vad har då Rossignols ekonomichef för råd till andra företag som befinner sig i en liknande situation?
– För fyra år sedan hade jag ingen aning om att Collector Bank existerade. Så mitt råd är att ta dig tid att hitta en sann partner. En bank som verkligen förstår dig och din industri, säger Frederic Regert.
Att övergå till Collector Bank var inte självklart. För den franska skidtillverkaren innebar det att avvika från den ursprungliga strategin: att behålla alla banker inom en geografisk närhet.
– Det kanske känns avlägset att samarbeta med ett företag som Collector Bank, som befinner sig så långt bort – i Sverige. Men när det verkligen gäller är de väldigt nära dig och din affär.
Få betalt snabbt med factoring
Ta reda på hur mycket ditt företag kan få betalt när vi tar över dina kundfakturor med factoring.
CASET I KORTHET
För den legendariska skidtillverkaren Rossignol som länge plågats av trögrörlig finansiering blev bankbytet en räddning.
Bakgrund
Rossignol hade 12 banker och 14 olika tjänser.
Strategin: arbeta med lokala, franska banker.
Problem
- Komplex adminstration
- Dyra extraavgifter
- Inget utrymme för tillväxt
Lösning
Frångå strategin med lokala banker.
Skala ner från 12 banker till en - Collector Bank.
En kombination av tjänster som factoring, lagerfinansiering, hyresgaranti, samt strategisk partner vid förvärv.
Utfall
+ Jämnare kassaflöde
+ Högre kredit
+ Ökad tillväxt
+ Finansiell flexibilitet
