Ehandelsrapporten Convert - statistik för B2B handel

Insikter och statistik från Collector Bank om den digitala B2B handeln

Senaste nytt om B2B-handeln i Sverige

I januari 2018 lanserar vi Collectors B2B-rapport Convert med statistik, analyser och trender som visar hur det står till med den digitala handeln mellan företag i Sverige. Detta är den första omfattande rapporten som omfattar både köpande och säljande företag. Syftet är att kunna erbjuda B2B-företagen aktuell och tillförlitlig statistik men också att öka förståelsen för marknadens beteende och förväntningar.

Delar av rapporten kommer släppas vid olika tidpunkter i januari för att sedan publiceras i sin helhet. Anmäl ditt intresse nu för att vara säker på att inte missa några intressanta analyser, artiklar och aktuell statistik.

Vad är B2B-rapporten?

Convert är framtagen av Collector Bank i samarbete med HUI Research. Med hjälp av aktuella siffror, attitydmätningar och analyser vill vi kartlägga omfattningen av B2B-branschernas e-handelsmarknad och den aktuella utvecklingen i Sverige, då det är ett relativt outforskat område. Resultaten bygger på intervjuer med köpande företag och datainsamling från säljande företag inom B2B. I inledningen av arbetet med rapporten gjordes ett antal djupintervjuer med säljande B2B-företag. Och det visade sig att efterfrågan på kunskap och statistik var enorm.

Läs även: Inför Convert – en förstudie om digital handel mellan företag

Varför gör vi det här?

B2B-företag som arbetar medvetet med en övergång till digital försäljning har stora möjligheter att ta en ledande position. Vi på Collector Bank är intresserade av att ta reda på hur pass mogna köpande företag är att ställa om till digitala inköpskanaler. Convert är ett sätt att stärka kunskapen inom B2B-branscherna för att både säljande och köpande företag ska kunna arbeta framgångsrikt med denna omställning. 

Vem riktar sig B2B-rapporten till?

Convert är intressant för alla företag inom B2B, och riktar sig särskilt till dig som ansvarar för digitalisering av företagets försäljningskanaler, kanske som vd, försäljningschef, e-commerce manager eller IT-ansvarig. 

Nu ändras spelreglerna för B2B-handeln

En övervägande del av Sveriges företag söker redan efter produktinformation online – där få av produkterna finns att köpa. Hur snabb är utvecklingen och vilka utmaningar och hinder ser e-handelsföretagen när det gäller att sälja till andra företag?

På Svensk Digital Handels event D-fokus B2B i Göteborg ger Andreas Fritz oss ett smakprov från den kommande B2B-rapporten Convert. Han resonerar även kring vilken roll kundvänliga betallösningar spelar för den digitala transformationen på B2B-sidan.

Anmäl ditt intresse!

Få ett mail varje gång en ny delrapport släpps.

  • Obligatoriskt fält
  • Obligatoriskt fält
  • Obligatoriskt fält
  • Ej giltig epostadress
Tack! Något gick fel!