Vi vill inspirera och hjälpa företag att köpa och sälja online

För andra året i rad ger Collector Bank ut e-handelsrapporten Convert, där vi tittar på hur långt svenska företag har kommit med att förflytta sin försäljning och sina inköp ut till nätet. Vi är inte bara intresserade av att veta hur långt näringslivet kommit med att etablera sina e-handelskanaler, utan framförallt vill vi veta vad marknaden, det vill säga företagskunderna, tänker, tycker och tror, vad de har för förväntningar och hur de agerar.

Läs fortsättningen

Bakgrundsinformation

300 köpande företag har deltagit i undersökningen. Här kan du läsa mer om urvalet och fördelningen mellan branscher och storlek på företag.

Missade du Convert 2017?

När vi lanserade Convert första gången 2017, var det den största rapporten någonsin som fokuserade på hur de köpande företagen beter sig och vilka förväntningar de har på leverantörsföretagen. Vill du läsa rapporten igen, finns den att ladda ner här.

Kortfattad version av rapporten

Har du ont om tid? Då är den här kortversionen av Convert perfekt för dig! Fullproppad med intressanta insikter om den digitala B2B-handel.

Varför gör vi denna rapporten?

Eftersom vi dagligen har kontakt med e-handelsföretag och ser förändringarna som sker på marknaden vill vi bidra med den kunskap som krävs för att kunna fatta rätt strategiska beslut. Vi vill också ge ett bra underlag till de personer som behöver övertyga andra om att ta nästa steg i sin digitala transformation. Därför kan vi glädjande nog leverera ett tydligt och överskådligt faktaunderlag som visar hur det nya landskapet ser ut när det gäller försäljning och hur dagens företagskunder vill handla. Vi vill även inspirera fler företag att börja handla på nätet och inte minst få fler att börja sälja.

För att kunna göra detta har vi frågat 100 företag som i olika utsträckning säljer online till andra företag. Det ger oss en bild hur pass digital B2B-marknaden är idag. Men för att få en komplett bild har vi lagt desto mer kraft på att undersöka de företag som köper. Vi har frågat 300 företag med fler än 10 anställda om deras inköpsvanor, med fokus på de som gör delar av sina inköp via e-handel. För att gå ännu mer på djupet om hur vardagen kan se ut för de företag som handlar på nätet har vi även pratat med glasstillverkaren Lejonet & Björnen och deras vd Katarina Mild. Här kan du läsa intervjun och se filmen med Katarina.

Det finns många utmaningar och kritiska punkter för att e-handelsförsäljning ska kunna ersätta fysisk handel. En av de viktigaste är leveranser, som vi valt att göra till ett eget kapitel. För att kunna ställa rätt frågor och bidra med en insikt har vi tagit hjälp av Jan Jakobsson, Head of Goto Market på Postnord. Här kan du läsa hans kommentarer kring leveranser.

Internationell handel har en nästintill lika lång historia som handel i sig men aldrig tidigare har konkurrensen varit så stor. Internet har skapat möjligheter som är oändliga, så även utmaningarna. Det kommer att krävas mycket av de svenska företag som ännu inte påbörjat sitt arbete med att ställa om från traditionell till digital försäljning, om de inte vill se sig omsprungna av globala jättar eller konsumentsajter som börjar rikta in sig även mot företag. Ett företag som lyckats väl på sin digitaliseringsresa är det tyska verktygsbolaget Würth. Trots att de har (eller kanske snarare tack vare) en av Sveriges största säljkårer, valde de att gå in med hundra procent på den e-handeln. Läs om framgångscaset Würth här.

I den första utgåvan av Convert (som publicerades i januari 2018 och som du kan läsa här) frågade vi oss hur snabbt förändringen skulle ske på B2B-marknaden. Trendspanare brukar generellt säga att konsumentbranscher ligger fem till tio år före företagsbranscher, vilket är extra tydligt om man tittar på e-handel, där det vuxit fram ett stort segment av webbshoppar som helt saknar butiksförsäljning. Att jämföra med företagssidan, där bara en bråkdel är renodlade e-handelsföretag. Den förra undersökningen visade att ett av fem partihandelsföretag erbjöd sina kunder möjligheten att handla online. I dag är den siffran ett av fyra. En markant skillnad, även om vi reserverar oss för att urvalet ser något annorlunda ut i årets undersökning. Här kan du läsa om hur undersökningen gått till och vad vi baserat urvalet på.

Hoppas att du ska finna Collector Convert 2019 läsvärd samt att våra artiklar och samlade statistik ska ge dig nya insikter, kunskap och inspiration för att jobba vidare med din digitala strategi. Har du några frågor som rör rapporten eller onlineförsäljning i stort är du välkommen att kontakta mig. Vill du veta mer om våra betallösningar och vad Collector Bank kan hjälpa dig med, ta gärna kontakt med oss via det här formuläret.

Trevlig läsning!

Jonas Ogvall, Brand Manager Payments
Collector Bank