E-handel eftertraktat hos Lejonet & Björnen

För tio år sedan tog Katarina Mild och maken Håkan Mild över glassproducenten Lejonet & Björnen. I dag köper de allt sitt förbrukningsmaterial via e-handel – och hoppas att även råvaruleverantörerna ska börja med försäljning via nätet.

Collector Convert Case Lejonet och björnen1:54 min

När Lejonet & Björnen gick i konkurs 2008 rådde det ingen tvekan om att Katarina och Håkan ville ta över. Håkan var då sportchef i IFK Göteborg och Katarina arbetade som konsult inom förpackningsutveckling. Hon saknade flera uppgifter från sitt tidigare arbete som produktchef på Löfbergs Lila och båda var överens om att de ville göra något nytt tillsammans. Av 50 intressenter var det till slut bara två kvar – och Katarinas och Håkans tävlingsinstinkt gjorde att de vann. Den 23 december 2008 skrev de på alla papper och än i dag älskar Katarina, som gick in som VD, sitt arbete.

– Det här är det mest fantastiska jag kan ägna mig åt. Jag gillar det konkreta i producerande verksamheter – att köpa in råvaror, producera, lägga på lager och sälja vidare. Jag tycker att det är jättekul med hela logistikkedjan och särskilt med sälj och marknad. Eftersom varumärket Lejonet & Björnen inte bara är känt utan också kärt – vår produkt ligger många människor varmt om hjärtat – var vi verkligen sugna på att ta över, säger hon.

E-handel förenklar för köpande företag

När Lejonet & Björnens leverantör av förbrukningsmaterial började erbjuda sina varor via e-handel var Katarina och hennes anställda inte sena med att hoppa på tåget. I dag handlas alla förbrukningsinventarier – exempelvis kontorsmaterial, kaffe och städmaterial – via nätet.

– Det är enkelt, man känner sig fri och man kan lätt följa hela processen. Webben finns där 24 timmar om dygnet och vi kan själva välja när vi vill lägga vår order.

Därutöver värdesätter Katarina också informationen om artiklarna. Om en vara inte finns inne får hon direkt alternativa förslag. Det finns också dokumentation på vad som beställts tidigare och det går att få fakturorna digitalt.

– Betalningen är en hygienfaktor för mig – den ska ju bara fungera, säger hon.

Leverantörerna av råvarorna som behövs till glass- och sorbettillverkningen erbjuder ännu inte nätförsäljning. De beställningarna läggs i stället via mejl från affärssystemet.

– Vi hoppas att de kommer att erbjuda e-handel till sina kunder inom kort. Det skulle förenkla för oss i vår vardag om fler leverantörer lät oss lägga beställningar via e-handel. Det sparar mycket tid och vi får en tydlig överblick.

”Vi hoppas att fler leverantörer kommer att erbjuda e-handel till sina kunder.”

E-handel ger chans till merförsäljning

Katarina och hennes medarbetare uppskattar också när varje produkt har en utförlig beskrivning och en tydlig bild.

– När vi lägger order på webben har vi tid att informera oss. En bra produktbeskrivning förenklar mitt val av produkt och bilder på produkterna i sin rätta miljö är säljande i sig. Kan jag titta på och läsa mig till sådant som gör att jag hittar fler eller alternativa produkter så kan det leda till merförsäljning för leverantören.

När Katarina handlar online privat är hon van vid att till exempel få produktförslag på strumpbyxor och skor när hon har lagt en klänning i varukorgen. B2B-leverantörer har samma möjligheter till merförsäljning, men de arbetar sällan på det sättet.

– Leverantören har stor potential att fånga vårt intresse på webben genom att presentera olika relaterade eller helt nya produkter. Beställer jag kaffe från en sajt har de alla möjligheter i världen att också erbjuda mig pappersmuggar, lock, porslinskoppar, kaffefilter eller omrörare. Tyvärr görs det inte så ofta, men det är helt klart ett tips från mig.

Framtiden för e-handel är ljus

I företaget arbetar också Håkan och Katarinas dotter Julia som Sales support. Hon tar främst emot beställningar via både mejl och telefon, men är själv van vid att handla online.

– När Julia och hennes generation hamnar på våra positioner är det så de är vana vid att handla, säger Katarina.

– Väldigt många telefonförsäljare kommer nog att försvinna när kunden vill att det ska gå snabbt. Jag tror att det kommer att bli mycket mer e-handel i framtiden.

Vi vill inspirera och hjälpa företag

Varför gör vi på Collector Bank då denna rapport? Eftersom vi dagligen har kontakt med e-handelsföretag och ser förändringarna som sker på marknaden vill vi bidra med den kunskap och insikt som krävs för att kunna fatta rätt strategiska beslut.

Läs mer om rapporten

Engagemang skapar lojala kunder

Varumärkesdoktorn Eva Ossiansson, Ek Dr Handelshögskolan, reflekterar kring vad som gör att vissa varumärken är mer framgångsrika än andra i den digitala tidsåldern.

Slå oss en signal

Vill du prata med oss om rapporten eller ha hjälp med att ställa om till digital försäljning? Våra kunniga medarbetare svarar på dina frågor och kan guida dig rätt.

Kunder efterfrågar enkelhet

Vi har frågat företag i alla branscher som med olika frekvens köper varor och/eller tjänster till sitt företag via e-handel.

Smärtsam omställning för många företag

Digitaliseringen har ritat om spelreglerna för hur vi gör affärer och kommunicerar med kunder. Småföretagen riskerar att halka efter de större bolagen.