Möt företagen som lyckats tack vare e-handeln

Siffrorna talar sitt tydliga språk men hur ser verkligheten bakom statistiken ut? Vi har frågat tre företag som på olika sätt vunnit framgångar genom e-handelns fördelar.

Lejonet & Björnen

Fler borde börja handla online

Hur tänker dagens företagskunder kring inköpskanaler och vad kan bli enklare? Katarina Mild, vd på Lejonet & Björnen delar med sig av sina tankar kring e-handelns fördelar och förbättringsmöjligheter.

Outofhome.se

Startupen som utmanar gammal struktur

Outofhome.se är verksamma i foodservice-branschen. Den lilla organisationen hade väldigt lite erfarenhet av storköksbranschen och B2B från början. Däremot har de alla stor erfarenhet av e-handel B2C.

Würth

Kommunikation blev nyckeln till e-handelssuccé

Läs om verktygsföretaget Würth som flyttade ut säljkåren online. En djupt rotad traditionell säljkultur behöver inte sätta käppar i e-handelshjulet. För Würth har den extra plattformen fört med sig stigande försäljningssiffror och bättre kundservice.

Tidigare års case

Vill du läsa casen från den tidigare utgåvan av Convert? Här hittar du dem nedladdningsbara i pdf-format.

Dustin - Zoohandlaren som blev en it-gigant

Dustin är zoobutiken som sadlade om från husdjur till hårdvara och blev Sveriges största e-handlare.

Verktygsboden stängde butiken och satsade på nätet.

Medan kollegorna inom järnvaruhandeln öppnade upp fler butiker runt om i landet gick Verktygsboden åt andra hållet. 2015 stängde de ner sina två butiker för att satsa på e-handeln.

Reflektioner från logistikfronten

Det finns många utmaningar och kritiska punkter för att e-handelsförsäljning ska kunna öka sin andel av den totala handeln. En av de viktigaste är leveranser, som vi valt att göra till ett eget kapitel. För att kunna ställa rätt frågor och bidra med en insikt har vi tagit hjälp av Jan Jakobsson, Head of Goto Market, BA eCom&Logistics, PostNord.

Läs Jans kommentarer

Slå oss en signal

Vill du prata med oss om rapporten eller ha hjälp med att ställa om till digital försäljning? Våra kunniga medarbetare svarar på dina frågor och kan guida dig rätt.

Vi vill inspirera företag att köpa och sälja online

Vi har dagligen kontakt med e-handelsföretag och ser förändringarna som sker på marknaden och vill vi bidra med den kunskap som krävs för att kunna fatt rätt strategiska beslut.

Långsam men ändå tydlig ökning

Många B2B-företag tror på en ökad onlineförsäljning och det är också en mätbar utveckling. Men vissa branscher utmärker sig mer än andra.