En reflektion från logistikhorisonten

Det är i dag ett mycket stort fokus på e-handel mellan företag och konsument. Det är kanske inte så konstigt med tanke på den starka årliga tillväxten och de utmaningar detta för med sig.

Men om vi inom logistikbranschen ska rannsaka oss själva lite så kan vi nog säga att vi nu även måste fokusera mycket mer på den digitala handeln företag emellan.

Jag tror att vi all kan vara överens om att den bekvämlighet man som privatperson förväntar sig kommer vara utgångsläget även när man handlar som företag, förutom utbud och möjligheten att jämföra priser. I Collector Convert 2019 finns ett flertal exempel där de svarande företagskunderna pekar på att leveransupplevelsen är något som behöver utvecklas.

Efter att ha tagit del av resultatet av Convert 2019 tycker jag mig se både en och två röda trådar. Men frågan är vad som är hönan och ägget?

  1. Köpande företag upplever fortfarande processen att handla som tungrodd. Det är trots allt skillnad att handla som privatperson och företag, vilket jag tror är en bra utgångspunkt.
  2. Säljande företag upplever att handeln fortfarande står och stampar och inte riktigt vill ta fart.

Vi på PostNord har arbetat för att ge konsumenterna en högre grad av förutsägbarhet. Några exempel är spårning via vår app och webbservice, så att mottagaren kan följa sin order hela vägen från lager till leverans. Rapporten visar inte helt överraskande att de önskemål kunder har när de e-handlar i sin professionella roll till stor del överensstämmer med de önskemål som finns när de e-handlar som privatperson – förutsägbarhet och flexibilitet.

Utöver det så har man i sin professionella roll ännu större krav på precision, det vill säga att få en exakt tid för leveransen. Med förutsägbarhet menas en mer proaktiv leveransbevakning med en tydligare kommunikation runt leveransen. Begreppet flexibilitet innebär att få välja HUR leveransen kommer att ske och HUR överlämnandet ska göras, och inte som på traditionellt vis, baserat på vilket sätt det säljande företaget brukar skicka sina varor.

För att kunna vara ett valbart alternativ för både de säljande och köpande företagen behöver vi som alla andra hela tiden göra förbättringar i linje med att vi får nya kundinsikter. Därför gillar vi rapporter som sammanfattar kundernas önskningar.

Jag avslutar här, för vi inom logistikbranschen har massor att arbeta med. Så det är lika bra att kavla upp ärmarna och fortsätta arbetet där just vi kan påverka; genom att skapa en sömlös kundupplevelse för alla. Oavsett om du är företagare eller konsument.

Jan Jakobsson, Head of Goto Market, BA eCom&Logistics, PostNord

Kommunikation blev nyckeln till e-handelssuccé

En djupt rotad traditionell säljkultur behöver inte sätta käppar i e-handelshjulet. För verktygsföretaget Würth har den extra plattformen fört med sig stigande försäljningssiffror och bättre kundservice.

Läs hela artikeln om Würth

Vi vill inspirera företag att köpa och sälja online

Vi har dagligen kontakt med e-handelsföretag och ser förändringarna som sker på marknaden och vill vi bidra med den kunskap som krävs för att kunna fatt rätt strategiska beslut.

Slå oss en signal

Vill du prata med oss om rapporten eller ha hjälp med att ställa om till digital försäljning? Våra kunniga medarbetare svarar på dina frågor och kan guida dig rätt.

Kunder efterfrågar enkelhet

Vi har frågat företag i alla branscher som med olika frekvens köper varor och/eller tjänster till sitt företag via e-handel.