Trenderna bakom siffrorna

Av rapporten kan vi utläsa att sju av tio företag idag handlar i större eller mindre utsträckning online. Många av dem har någon gång avbrutit ett köp för att det varit för krångligt eller för att det önskade betalsättet inte fanns tillgängligt, medan andra väljer att istället handla från konsumentsajter. Trots att så många som 70 % av företagen ser det som självklart att köpa sina varor digitalt, är det få partihandelsföretag som faktiskt erbjuder sina kunder en fungerande e-handel. I det här avsnittet tittar vi närmare på orsakerna bakom siffrorna i rapporten och drar slutsatser utifrån dessa. Om du vill diskutera analyserna med oss eller har andra tankar kring vad sifforna betyder? Hör gärna av dig!

Kontakta oss för mer information

Reflektioner från logistikfronten

Jan Jakobsson, Head of Goto Market, BA eCom&Logistics, PostNord, tror att leveranserna är avgörande för B2B-handeln. Här delar han sina tankar om leveranser inom B2B.

Engagemang skapar lojala kunder

Varumärkesdoktorn Eva Ossiansson, Ek Dr Handelshögskolan, reflekterar kring vad som gör att vissa varumärken är mer framgångsrika än andra i den digitala tidsåldern.

Smärtsam omställning för många företag

Digitaliseringen har ritat om spelreglerna för hur vi gör affärer och kommunicerar med kunder. Småföretagen riskerar att halka efter de större bolagen.

E-handel förenklar för svenska företag

I takt med att allt fler konsumenter gör sina privata inköp online blir det naturligt att fler och fler också tar med sig köpbeteenden och vanor in i sin roll som inköpare på jobbet.

Hur tänker dagens företagskunder kring inköpskanaler och vad kan bli enklare?

”Jag vill kunna handla både grädde och wellpapp online och själv bestämma när jag gör det.” Katarina Mild, vd på Lejonet & Björnen delar med sig av sina tankar kring e-handelns fördelar och förbättringsmöjligheter. Även på film.

Läs hela artikeln om Lejonet & Björnen

Slå oss en signal

Vill du prata med oss om rapporten eller ha hjälp med att ställa om till digital försäljning? Våra kunniga medarbetare svarar på dina frågor och kan guida dig rätt.

Faktura klart vanligaste betalsättet

Åtta av tio e-handelsföretag erbjuder betalning via faktura, vilket gör det till det klart vanligaste alternativet.

Vi vill inspirera företag att köpa och sälja online

Vi har dagligen kontakt med e-handelsföretag och ser förändringarna som sker på marknaden och vill vi bidra med den kunskap som krävs för att kunna fatt rätt strategiska beslut.