Lojalitet är en fantastisk egenskap. Vi uppskattar den i våra relationer, i vänskap och i arbetslivet. Men när det gäller ens relation till banker är lojalitet sällan lönsamt. Med vår reklamkampanj ”sluta vara lojal” vill vi uppmana fler att ifrågasätta gamla vanor och se över om de verkligen får den avkastning och de villkor de förtjänar från sin nuvarande bank.
För många svenskar hamnar sparpengarna automatiskt på samma bank som lönen, ofta med en låg ränta. Trots det byter vi sällan bank. I stället stannar vi kvar där vi alltid har varit, kanske på samma bank som våra föräldrar en gång öppnade vårt första konto hos. Det är en vana som kan bli dyr och kosta både i form av utebliven sparränta och onödigt höga kostnader för lån och kreditkort.
Den här kampanjen bygger på insikten att den här lojaliteten främst gynnar bankerna, inte kunderna. Med ”sluta vara lojal” vill vi visa att det lönar sig att bryta gamla mönster, att ifrågasätta sin bankrelation och aktivt välja villkor som faktiskt gynnar dig.
Vi har ett ansvar i att ge människor bättre förutsättningar att fatta medvetna beslut om sin ekonomi. Genom den här kampanjen vill vi visa att vi tar den rollen på allvar. Vi tror att transparens och enkelhet är vägen framåt. Det ska vara lätt att se över sitt sparande och att flytta pengarna dit där de faktiskt växer.
– Lojalitet ska löna sig, inte kosta dig. Ändå förlorar många sparare pengar varje år genom att stanna kvar hos storbankerna med lägre ränta. Vi vill inspirera fler att upptäcka hur de kan öka sin sparränta genom en enkel förändring som snabbt ger mycket mer tillbaka.
Budskapet ”SLUTA VARA LOJAL” möter just nu människor i vardagen på digitala skärmar i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg. Kampanjen är utformad med ett enkelt men slagkraftigt uttryck; få ord, hög kontrast och stark färgsättning som gör att budskapet inte går att missa. Uttrycket är medvetet avskalat för att skapa plats för eftertanke.
– Att byta bank är faktiskt enklare än många tror. Den som klagar på bankernas överlönsamhet men ändå stannar kvar utan att jämföra villkor bidrar till problemet. För sanningen är att den enda ”belöningen” du får för lojalitet mot din bank ofta är sämre villkor. Syftet med kampanjen är att ställa den obekväma frågan: varför är du lojal mot din bank och vad får du egentligen tillbaka? Alltför många accepterar sina villkor utan att reflektera över om deras sparande verkligen är konkurrenskraftigt. Vi vill inspirera fler att ifrågasätta, bryta gamla mönster och aktivt välja de alternativ som faktiskt gynnar dem bäst.
Patrik Hankers, General Manager på Collector.
Vi ser inte den här kampanjen som slutet på en diskussion, utan början på en. Vi vill starta samtal om banklojalitet och privatekonomi. Samtal som i sin tur kan leda till bättre villkor för fler människor. Här kan du läsa mer om våra sparkonton och se vilken ränta du kan få!