Hur ska man tänka kring bedrägerier?

Bedrägerier har blivit alltmer sofistikerade och kan drabba vem som helst, oavsett ålder eller teknisk vana. Bedragare använder i dag både sociala medier, falska sms och till synes trovärdiga samtal för att lura människor på pengar eller personlig information. Genom att förstå hur de agerar och vad du själv kan göra för att skydda dig, minskar du risken att bli nästa mål.

8 december 2025

Bedragarna har blivit bättre – har du?

Förr var bluffmejlen fulla av stavfel och konstiga avsändare. I dag är bedrägerier ofta välgjorda, professionella och svåra att avslöja. De kan komma som ett sms från “banken”, ett mejl från “Skatteverket” eller till och med ett telefonsamtal från någon som låter pålitlig. Bedragare utnyttjar framför allt stress, oro och människors vilja att göra rätt. De skapar brådska med till exempel “ditt konto har blivit spärrat” eller trygghet “du har rätt till återbäring” för att få dig att agera snabbt. Det är just den reaktionen de lever på.

Så känner du igen varningssignalerna

Att känna igen ett bedrägeriförsök handlar inte om att vara paranoid, det handlar om att läsa mellan raderna. Här är några konkreta varningstecken:

  • Oväntade kontaktförsök där någon påstår att ditt konto är i fara, någon håller på att ta dina pengar. Kan även be dig att uppge koder från bankdosa, logga in med BankID eller göra överföringar till ”säkra konton”.
  • Kommunikation som skapar stress, till exempel påståenden om spärrade konton eller uteblivna betalningar.
  • SMS som är falska, där de ber dig att klicka på en falsk länk eller QR-kod, ringa ett manipulerat telefonnummer som leder till bedragaren eller få dig att tro att du har ett ärende att hantera, till exempel en beställning, faktura eller leverans.
  • Erbjudanden som verkar vara för bra för att vara sanna, som vinster, rabatter eller “begränsade” möjligheter.

Andra exempel på bedrägerier är till exempel:

Investeringsbedrägeri – man blir vilseledd att investera i något som inte existerar. Ofta genom falska annonser på sociala medier med kända personer eller påhittade nyhetsartiklar som ger sken av legitimitet.

Romansbedrägeri – bedragaren inleder en fejkad kärleksrelationen online för att lura till sig pengar. Vanliga kännetecken för detta är bland annat intensiv kontakt tidigt i relationen, ursäkter för att inte träffas eller videosamtala, begäran om pengar, ofta i flera omgångar och yrkesroller som inger förtroende, till exempel läkare eller militär.

Skydda dig med kunskap och rätt vanor

Det finns flera sätt att skapa trygghet i vardagen – både genom teknik och genom ett medvetet förhållningssätt. Genom att vara uppmärksam och tänka på några enkla saker kan du minska risken att bli lurad avsevärt. Collector kan ibland kontakta dig via telefon, sms eller e-post för att ge information, men vi ber dig aldrig att lämna ut dina personliga inloggningsuppgifter, identifiera dig med BankID i samtal som vi har initierat eller dela känslig information som kortuppgifter eller koder.

Så här känner du igen meddelanden från oss:

  • Våra SMS skickas från Collector och innehåller tydlig information om syftet med kontakten
  • Våra e-postmeddelanden skickas från adresser som slutar på @collector.se
  • Vi länkar aldrig direkt till inloggning med BankID i våra meddelanden
  • Du ska alltid själv gå till collector.se eller logga in i vår app

Agera klokt – inte snabbt

Bedrägerier bygger på att du agerar i stundens hetta. Det bästa du kan göra är därför att inte agera direkt. Om något känns minsta lilla fel pausa, andas och kontrollera. Ring upp företaget eller myndigheten via deras officiella nummer, inte det som finns i meddelandet. Och om olyckan redan är framme: kontakta din bank omedelbart och gör en polisanmälan. Ju snabbare du agerar, desto större chans att begränsa skadan. Trygghet på nätet handlar inte om att kunna allt utan om att våga stanna upp, tänka efter och ta kontrollen.

Läs mer om hur Collector arbetar för att motverka bedrägeri

Adress

Lilla Bommens Torg 11

411 04 Göteborg

Box 11914, 404 39 Göteborg