Vanliga frågor om kortbyte

Hur kommer min befintliga kreditkortsränta att påverkas?

För dig som har Easyliving:
Du behåller samma årsränta som du har idag, alltså 18,65 %.

För dig som har Easycard:
Du kommer att få en lägre årsränta än vad du har idag. Din nya ränta kommer att ligga på 18,65 %.

Vad händer med valutapåslaget?

För dig som har Easyliving:
Ingen ändring. 0 % valutapåslag – inga konstigheter!

För dig som har Easycard:
Du kommer inte längre ha något valutapåslag på ditt nya kort, vilket innebär minskade kostnader vid köp i annan valuta.

Vilka kortförsäkringar ingår i kortet?

För dig som har Easyliving:
Du behåller precis samma goda kortförsäkringar som du har på ditt befintliga kort.

  • Kompletterande reseförsäkringar och avbeställningsskydd. Skulle man bli akut sjuk eller råka ut för en olycka och måste ställa in sin resa ingår ett avbeställningsskydd om man betalat sin resa med vårt kreditkort Collector Black (Avbeställningsskyddet i kortförsäkringen omfattar enbart avbokning på grund av sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbat den försäkrade eller nära anhörig. Annat hinder från att resa, t.ex. en avrådan från att göra resor till resmål som drabbats av Coronaviruset, omfattas inte av försäkringen.)
  • Självriskreducering på hyrbil, upp till 15 000 kr/skadehändelse.
  • Evenemangsförsäkring.
  • Allriskförsäkring.
  • Leveransförsäkring vid internetköp, som gäller för köp över ett visst belopp. Leveransförsäkringen ersätter skadad vara, eller utebliven leverans av vara. Försäkringen gäller från det att en vara köpts via internet av ett företag registrerat inom EU till dess att den levererats till kortinnehavarens hemadress.
  • Förlängd garanti på vitvaror och hemelektronik. Vid nyinköp av hemelektronik och vitvaror förlängs garantin med upp till 1 år.
  • Kortförsäkringen vid resa eller köp av produkter/biljetter har inte någon självrisk.

För mer information, kontakta ERGO (tidigare ERV) på telefonnummer 0770 456 900, alt. mejl info@erv.se.) Reseförsäkring för privatpersoner | Europeiska ERV

För dig som har Easycard:
Du kommer att ha fler försäkringar än vad du har i dagsläget:

  • Kompletterande reseförsäkringar och avbeställningsskydd. Skulle man bli akut sjuk eller råka ut för en olycka och måste ställa in sin resa ingår ett avbeställningsskydd om man betalat sin resa med vårt kreditkort Collector Black (Avbeställningsskyddet i kortförsäkringen omfattar enbart avbokning på grund av sjukdom, olycksfall eller dödsfall som drabbat den försäkrade eller nära anhörig. Annat hinder från att resa, t.ex. en avrådan från att göra resor till resmål som drabbats av Coronaviruset, omfattas inte av försäkringen.)
  • Självriskreducering på hyrbil, upp till 15 000 kr/skadehändelse.
  • Evenemangsförsäkring.
  • Allriskförsäkring.
  • Leveransförsäkring vid internetköp, som gäller för köp över ett visst belopp. Leveransförsäkringen ersätter skadad vara, eller utebliven leverans av vara. Försäkringen gäller från det att en vara köpts via internet av ett företag registrerat inom EU till dess att den levererats till kortinnehavarens hemadress.
  • Förlängd garanti på vitvaror och hemelektronik. Vid nyinköp av hemelektronik och vitvaror förlängs garantin med upp till 1 år.
  • Kortförsäkringen vid resa eller köp av produkter/biljetter har inte någon självrisk.

För mer information, kontakta ERGO (tidigare ERV) på telefonnummer 0770 456 900, alt. mejl info@erv.se.) Reseförsäkring för privatpersoner | Europeiska ERV

Kommer min partner fortsätta att ha ett extrakort kopplat till min kredit?

Ja, vi kommer att fortsätta erbjuda extrakort även för ditt nya Collector Black kort. Om din partner har ett extrakort i dagsläget så kommer det också att bytas ut till ett nytt Collector Black.

Kommer jag ha samma betalningsuppgifter?

Ja, du behåller samma OCR-nummer och samma Bankgiro (BG 613–8655) för betalning av dina fakturor.

Var kan jag hitta min faktura, och kan jag ha E-faktura?

Du kan hitta din faktura precis som vanligt i Collector-appen eller på vår hemsida collector.se.

Du har möjlighet att betala fakturor via E-faktura som du enkelt kan koppla ditt bankkonto till. Detta görs via din huvudbank. Vi erbjuder även möjligheten att betala direkt i Collector-appen med endast ett klick. Du får även fakturan till din mejladress, och kan få den postat till dig om du hellre önskar det.

Vad händer med mitt medlemskap på SAS Eurobonus som jag kopplat kortet till?

Medlemskapet kommer dessvärre att upphöra då vi med det nya kortet inte erbjuder möjligheten att ha kortet kopplat till SAS Eurobonus.

Vad händer med Mastercard Travel Rewards?

Möjligheten att få cashback via Mastercard Travel Rewards kommer att upphöra då det nya kortet är ett Visa-kort.

Behöver jag koppla kortet till den digitala plånboken på nytt?

Ja, det behöver du. Då det nya kortet är ett Visa-kort, så kommer kortet att ha ett helt nytt kortnummer och behöver därför läggas till i den digitala plånboken på nytt.

Fungerar mitt gamla kort i mobilen tills det nya aktiveras?

Ja, ditt gamla kort skall fungera tills du aktiverar det nya kortet, dock endast fram till 7 april 2026.

När slutar det befintliga kortet att fungera?

Ditt befintliga kort slutar fungera den 7 april 2026.

Behöver jag aktivera det nya kortet?

Ja, du behöver aktivera kortet enligt instruktionerna som följer med utskicket.

Får jag en ny PIN-kod?

Nej, du behåller precis samma PIN-kod som du haft tidigare. Om du har glömt den så kan du enkelt hämta den i Collector-appen eller på vår hemsida collector.se.

Behöver jag uppdatera kortuppgifterna på mina prenumerationer som t.ex. Netflix, Spotify etc.?

Ja, då du kommer ha ett helt nytt kort med nya kortuppgifter så behöver du uppdatera dina betalningsuppgifter hos tjänsterna du använder.

Fungerar Visa på samma ställen som Mastercard?

Ja, Visa accepteras i stort sett överallt där Mastercard gör det.

Kan jag använda Visakortet utomlands?

Ja, Visakort fungerar internationellt precis som Mastercard.

Vad händer med reservationer på mitt gamla kort?

De släpps normalt av sig själva. Om en handlare behöver debitera en gammal reservation efter kortbytet kan de behöva be dig om nya kortuppgifter.

Påverkas mina köpgränser eller spärrar?

Nej, dina köpgränser och eventuella spärrar följer med till ditt nya kort och påverkas inte av bytet. Du behåller samma inställningar som tidigare.

Är Visakortet lika säkert som Mastercard?

Ja, båda korten följer samma säkerhetsstandarder för betalningar.

Mitt nya kort fungerar inte – vad gör jag?

Kontakta oss så felsöker vi och ser till att kortet kommer igång.

Du når oss på 010-161 00 10 
Våra öppettider är måndag-fredag, kl. 09:00 – 16:00.
Önskar ni hellre mejla oss, så är ni välkomna att göra det på vår nya mejladress: collector@cardservice.se

Varför byter ni från Mastercard till Visa?

Vi byter från Mastercard till Visa eftersom vi ser att Visa är den partner som bäst kan stötta vår fortsatta utveckling av korttjänsten och möjliggöra att vi växer och förbättrar erbjudandet för våra kunder över tid.

Vad är Visa Click to Pay som ni erbjuder med det nya kortet, och hur fungerar det?

Visa Click to Pay är en tjänst som låter dig betala online utan att behöva skriva in dina kortuppgifter varje gång.

  • När du ser symbolen Click to Pay på en webshop kan du:
  • Klicka på ikonen
  • Välja vilket av dina sparade Visa-kort du vill använda
  • Slutföra köpet direkt
  • Det fungerar liknande som Apple Pay / Google Pay men är direkt kopplat till Visa.

Har ni samma kontaktuppgifter?

Vi behåller samma telefonnummer 010-161 00 10 som ni är välkomna att kontakta oss på, mellan våra öppettider måndag-fredag, kl. 09:00 – 16:00.
Önskar ni hellre mejla oss, så är ni välkomna att göra det på vår nya mejladress: collector@cardservice.se

Adress

Lilla Bommens Torg 11

411 04 Göteborg

Box 11914, 404 39 Göteborg