Kundservice för privatlån
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om privatlånKontakta oss dygnet runt via säkra meddelanden
Hantera dina ärenden när det passar dig, oavsett tid på dygnet. Vi svarar vanligtvis inom 24 timmar på vardagar. Du får ett mejl om att logga in när du har ett svar att läsa.
Logga in och skicka ett meddelande
Mina sidor
Logga in på Mina sidor för att få en överblick över ditt privatlån eller billån. Där kan du även se aktuell status för ditt lån, aktuella avier och dina tidigare inbetalningar.
Ladda ner appen
I Collector Banks app kan du se och hantera dina aktuella fakturor. Genom att ansluta ditt konto med autogiro kan du även betala fakturorna direkt i appen, var du än är. Enklare kan det inte bli!
Ladda ner appen för iPhone eller Android

Kontaktuppgifter
Har du frågor gällande din faktura, behöver komplettera med uppgifter eller vill veta status på din ansökan? Ring vår kundservice för lån på numret nedan.
Tänk på att det vanligtvis är många som ringer mellan kl 10:00 och 14:00 och det då kan ta lite längre tid att komma fram.
Mån - Fre | 10:00 - 15:00 |
Lör | Stängt |
Sön | Stängt |
Vanliga frågor om privatlån
Här är några av de vanligaste privatlånefrågorna som ställs till oss på kundservice.
Ja, det kan du göra genom att logga in. Du klickar dig in på det lånet du vill förändra, och sedan på knappen “Ändra månadskostnad” längst upp till höger. När du har haft ditt lån i sex månader kan du ändra din månadskostnad.
Vi erbjuder tyvärr inte betalningsfri månad, däremot kan vi erbjuda dig amorteringsfritt två gånger per år. Det innebär att vi tar bort amorteringen och du betalar enbart in ränta och eventuellt övriga avgifter på fakturan. Vill du ha amorteringsfritt kontaktar du oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 eller mejla lana@collectorbank.se så hjälper vi dig.
Som befintlig kund kan du ansöka om ett nytt lån på det beloppet du önskar utöka med. Du ansöker om nytt lån via collector.se och kreditbedöms på nytt, men även baserat på hur du skött ditt nuvarande lån. Om du vill kan du sedan baka ihop dina två lån, i ett nästa steg.
Ja, det kan du och du betalar enbart ränta för den tid som du haft lånet hos oss, varken mer eller mindre. Vill du lösa ditt lån i förtid kontaktar du alltid oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 så hjälper vi dig att beräkna korrekt slutsumma. Med hänvisning till lagen om penningtvätt kommer vi behöva fråga dig var pengarna som du använder för att lösa lånet med kommer ifrån.
Om du slutför din ansökan online och signerar med bankID, behandlas din ansökan som regel inom 1-2 bankdagar. Så snart ditt lån är redo för utbetalning får du ett sms som bekräftar det. Utbetalning tar 2-3 bankdagar och går till det konto du angett i ansökan. Följ din ansökan på Mina sidor.
Ansökningar behandlas i tur och ordning efter när de har signerats.
Ja, du kan slå samman dina lån hos oss. Kontakta oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 eller mejla lana@collectorbank.se så hjälper vi dig.
Vi erbjuder lån från 20 000 kr upp till 500 000 kr. Du ansöker om det belopp du önskar. En sedvanlig kreditupplysning ligger till grund för vår automatiska bedömning och skulle du inte gå igenom på önskat belopp, kan du fortfarande beviljas en lägre summa. Du ser i offerten som du får upp efter att du ansökt vad vi kan erbjuda just dig. Ansök på collector.se
Om du har signerat din ansökan med BankID får du ange uppgifter till vilket konto du vill att lånet betalas ut. Pengarna betalas ut till ditt konto så snart vi handlagt din ansökan och du får då en bekräftelse via sms.
Absolut, du betalar med exakt samma uppgifter som på din befintliga faktura, dvs bankgiro 149-3048 och samma OCR-nummer. Har du e-faktura kan du smidigt höja upp beloppet i din internetbank innan du betalar den.
Genom att logga in på Mina sidor kan du som kund välja betalsätt.
Du kan välja att betala fakturan med autogiro, direkt i appen eller på Mina sidor, e-faktura, faktura via Kivra eller med pappersfaktura hem i brevlådan.
Vi drar som regel autogirobetalningen den 27:e i varje månad, eller efterföljande bankdag om det är en helgdag. Autogiro kostar inget och du slipper pappersfakturor.
E-faktura ansluter du via din egen internetbank. Har du Kivra sedan tidigare går fakturan dit per automatik, annars får du pappersfaktura.
Du får full översikt över status på din pågående låneansökan eller ditt befintliga privatlån på Mina sidor.
Ja, det går bra att vara två sökande. När du ansöker om ett lån tillsammans med en medsökande så ökar chanserna för att lånet blir beviljat, samt möjligheten till en lägre ränta. Vi gör en kreditbedömning på båda sökande och ni blir båda betalningsansvariga på lånet, men vi aviserar enbart den av er som står som huvudlåntagare. Ansök på collector.se
Hos oss kan du ansöka om att samla lån mellan 20 000 kr upp till 500 000 kr. Du ansöker om det belopp du önskar samla, och då tar vi en kreditupplysning på dig som sedan ligger till grund för vår automatiska bedömning. Skulle du inte bli beviljad önskat belopp, kan du fortfarande få lån på en lägre summa. Du ser i offerten som du får upp efter att du genomfört ansökan vad vi kan erbjuda dig. Ansök på collector.se och ange att du vill samla lån.
Efter godkänd ansökan får du en signeringslänk där du laddar upp senaste fakturan för dina lån och anger de betalningsuppgifterna som vi ska använda för att lösa dina lån. Har du autogiro idag och är osäker på hur du får fram din senaste faktura, kan du alltid kontakta din nuvarande bank för hjälp.
I vårt lån ingår försäkringen Låneskydd. Den hjälper dig och dina anhöriga om du skulle ha oturen att bli allvarligt sjuk eller arbetslös under lånetiden. Under de tre första månaderna på ditt lån ingår försäkringen kostnadsfritt. Här kan du läsa mer om försäkringen.
Första fakturan innehåller ofta fler räntedagar eftersom den första fakturan avser perioden från första dagen när lånet betalats ut. Du hittar dina fakturor och översikt på dina lån i inloggat läge.
Alla våra lån är annuitetslån, det betyder att du har en fast månadskostnad för dina lån. I takt med att du betalar av lånet kommer du också betala mindre ränta samtidig som avbetalningen ökar (amorteringen).
Räntan och amoteringen kommer därför förändras för varje faktura som skickas ut medans månadskostnaden består. Du kan logga in för att se alla dina fakturor och specifikationen över ränta och amortering.
Hur vet jag att mitt lån är beviljat?
Du får till en början information om din ansökan är preliminärt beviljad eller nekad. Därefter behandlar en handläggare din ansökan inom 1-2 arbetsdagar. Vi ger dig då ett slutgiltigt besked om vi kan bevilja din ansökan. Du får en bekräftelse via sms när vi betalar ut ditt lån. Du kan följa processen kring din ansökan på Mina sidor.
Hur gör jag klart ansökan om att samla lån?
När du skickat in ansökan om att samla lån får du ett sms och ett mail från oss med en signeringslänk, du klickar på länken och loggar in med bankid. I ansökan ska du först ska ange betalningsuppgifter vi ska använda för att lösa dina lån (totalskuld, bankgiro och OCR nummer). I nästa steg ska du ladda upp din senaste faktura för varje skuld vi ska betala av. Därefter anger du ditt bankkontonummer och godkänner villkoren i sista steget.
Hur tar jag fram fakturor om jag har mina tidigare lån på autogiro?
Om du har dina lån på autogiro kan du logga in via Mina sidor på respektive bank och ladda ner din senaste faktura eller kontakta banken för att få fram dessa underlag.
En bank får inte låna ut pengar till dig om de inte tror att du kommer ha möjlighet att betala tillbaka. Banken hämtar därför nödvändig information från ett kreditupplysningsföretag som de sedan använder sig av för att kunna avgöra dina ekonomiska förutsättningar att betala igen pengarna. Informationen om dig som kund baseras på din ekonomiska historik och nuläge.
Jag vill läsa mer om vad kreditupplysning innebär
Om någon har ansökt om ett lån i ditt namn ska du omedelbart kontakta oss för att försöka stoppa utbetalningen av lånet.
Vi rekommenderar att du även gör följande:
- Kontakta UC för att få översikt över samtliga kreditförfrågningar som gjorts
- Be UC lägga en tillfällig spärr på ditt personnummer, kostnadsfritt i 14 dagar
- Gör en polisanmälan - Alla brott ska rapporteras. (Vi behöver inte kopia på polisanmälan om inget lån har godkänts och betalats ut)
Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på fraud@collectorbank.se
Klicka HÄR för att läsa mer om hur du går tillväga om du blivit utsatt för ett bedrägeri.
Om du har fått ett inkassokrav ska du först kontrollera att uppgifterna stämmer. Sedan betalar du in hela skulden, inklusive ränta och avgifter, inom den tid som står på inkassokravet. Ifall du inte kan betala hela beloppet på en gång ska du höra av dig till oss så hjälper vi dig.
En påminnelse får du när en faktura eller avi inte har betalats efter att förfallodagen har passerat. Om påminnelsen förblir obetald får du ett inkassokrav. Inkassokravet är en varning om att ärendet kan drivas rättsligt om du inte betalar.
Tänk på att ett företag inte måste skicka en påminnelse innan de skickar ett inkassokrav.
En vanlig missuppfattning är att man får en betalningsanmärkning när man får ett inkassokrav. Det stämmer inte.
Som privatperson får man en betalningsanmärkning först när Kronofogdemyndigheten gör ett utslag i ett ärende om betalningsföreläggande. Bra att veta att en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogemyndigheten inte ger en betalninganmärkning. Man får flera varningar och möjligheter att betala innan det sker. Man kan också få en betalningsanmärkning om en domstol slår fast att man ska betala en skuld.
Du kan läsa mer om betalningsanmärkningar hos IMY.
Collector Bank erbjuder för närvarande inte nya lånelöften eller bolån.
Har du frågor om ditt befintliga bolån ber vi dig mejla till bolan@collectorbank.se