Privatlån

Har du frågor om ditt privatlån? Undrar du hur det går med din ansökan eller är du osäker på hur mycket du ska betala den här månaden? Vi på kundservice hjälper dig när du behöver det. 

Kontaktuppgifter

010-161 00 10
Mån - Tor 08:00 - 18:00
Fre 08:00 - 17:00
Lör - Sön Stängt

Är kundservice stängt just nu? Mejla lana@collectorbank.se.

Chatta med vår kundservice

Föredrar du att chatta istället för att ringa eller mejla? Inga problem. Du kan enkelt identifiera dig med mobilt bank-ID så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig.

 

Vanliga frågor om privatlån

Här är några av de vanligaste privatlånefrågorna som ställs till oss på kundservice. Hittar du inte svaret på din fråga kan du kontakta oss via kontaktuppgifterna ovanför.

Om du slutför din ansökan online och signerar med bankID, behandlas din ansökan som regel inom 1-2 bankdagar. Så snart ditt lån är redo för utbetalning får du ett sms som bekräftar det. Utbetalning tar 2-3 bankdagar och går till det konto du angett i ansökan. Följ din ansökan på Mina sidor.

Ansökningar behandlas i tur och ordning efter när de har signerats. Undertecknade skuldebrev som skickats in per post behandlas i regel samma dag de kommer in.

Om du har signerat din ansökan med BankID får du ange uppgifter till vilket konto du vill att lånet betalas ut. Utbetalning bekräftas med ett sms och du har pengarna inom 2-3 bankdagar.

Om du istället väljer att signera ett fysiskt skuldebrev betalas lånet ut via utbetalningssystem SUS - Swedbanks kontoregister. SUS är ett register över bland annat personkonton och har du ett konto kopplat dit får du pengarna insatta på det kontot. Har du inte ett konto registrerat hos SUS skickas istället ett utbetalningskort till din folkbokföringsadress. Utbetalning bekräftas med ett sms och du har pengarna inom 2-3 bankdagar om du har ett anslutet konto annars 2-5 bankdagar vid utskick av utbetalningskort. Utbetalningskortet tar du med till din bank som sätter in pengarna på ditt konto.

Du kan inte höja ett befintligt lån, men du kan ansöka om ett till lån när du haft ditt befintliga lån i minst sex månader. Du ansöker om nytt lån via collector.se och kreditbedöms på nytt, men även baserat på hur du skött ditt nuvarande lån.

Ja, logga in på Mina sidor och anslut kontonummer för autogirodragning. Vi drar som regel betalningen den 27:e i varje månad, eller efterföljande bankdag om det är en helgdag. Autogiro kostar inget och du får ingen faktura hem.

Vi har erbjuder även e-faktura, faktura via Kivra och vanlig pappersfaktura hem i brevlådan. E-faktura ansluter du via din egen internetbank. Har du Kivra sedan tidigare går fakturan ditt per automatik, annars får du pappersfaktura.

Vi erbjuder inte betalningsfri månad, däremot kan vi erbjuda dig amorteringsfritt två gånger per år. Det innebär att vi tar bort amorteringen och du betalar in ränta och eventuellt övriga avgifter på fakturan. Vill du ha amorteringsfritt kontaktar du oss på kundservice telefon 010-161 00 10 eller mejla lana@collectorbank.se så hjälper vi dig.

Nej, det går inte att slå ihop fler lån med olika räntor och olika villkor till ett och samma lån.

Vi erbjuder lån från 20 000 kr upp till 500 000 kr. Du ansöker om det belopp du önskar. En sedvanlig kreditupplysning ligger till grund för vår automatiska bedömning och skulle du inte gå igenom på önskat belopp, kan du fortfarande beviljas en lägre summa. Du ser i offerten som du får upp efter att du ansökt vad vi kan erbjuda just dig. Ansök på collector.se

Ja, det går bra att vara två sökande. När du söker lån tillsammans med någon annan så ökar chanserna till att lånet blir beviljat. Vi gör en kreditbedömning på båda sökande. Ni blir båda betalningsansvariga på lånet, men vi aviserar enbart den av er som står som huvudlåntagare. Ansök på collector.se

Absolut, du betalar med exakt samma uppgifter som på din befintliga faktura, dvs bankgiro 149-3048 och samma OCR-nummer. Har du e-faktura kan du smidigt höja upp beloppet i din internetbank innan du betalar den.

Ja, det kan du och du betalar enbart ränta för den tid som du haft lånet hos oss, varken mer eller mindre. Vill du lösa ditt lån i förtid kontaktar du alltid oss på kundservice, telefon 010-161 00 10 så hjälper vi dig att beräkna korrekt slutsumma. Med hänvisning till lagen om penningtvätt kommer vi behöva fråga dig var pengarna som du använder för att lösa lånet med kommer ifrån.

Du får full översikt över status på din pågående låneansökan eller ditt befintliga privatlån på Mina sidor