Kundservice för kreditkort
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kreditkortKontakta oss dygnet runt via säkra meddelanden
Hantera dina ärenden när det passar dig, oavsett tid på dygnet. Vi svarar vanligtvis inom 24 timmar på vardagar. Du får ett mejl om att logga in när du har ett svar att läsa.
Logga in och skicka ett meddelande
Mina sidor
Logga in på Mina sidor för att få en överblick över ditt kreditkort och din senaste faktura. Där kan du även höja och sänka din kreditgräns, beställa nytt kort, spärra ditt kort och se din PIN-kod.
Ladda ner appen
I Collector Banks app kan du logga in när som helst och var du än befinner dig. Där har du en överblick över ditt kreditkortssaldo och aktuella dragningar. Du kan även se din PIN-kod, hantera dina aktuella fakturor och spärra ditt kort. Praktiskt på resan!
Ladda ner appen för iPhone eller Android

Kontaktuppgifter
Mån - Fre | 08:00 - 17:00 |
Lör | Stängt |
Sön | Stängt |
Spärra ditt kreditkort
Har du blivit av med ditt Easycard eller Easyliving? Då är det viktigt att du snabbt spärrar ditt kreditkort.
Du spärrar enklast kreditkortet i appen. Vår spärrservice har öppet alla dagar dygnet runt. Har du inte möjlighet att använda appen eller ringa så maila kortsparr@collectorbank.se.
Öppet dygnet runt alla dagar i veckan.
Vanliga frågor om kreditkort
Här är några av de vanligaste frågorna om kreditkort som ställs till oss på kundservice.
Du kan behöva aktivera ditt kreditkort innan du börjar betala med det. Det gör du enkelt genom att:
- Ladda ner och öppna Collector Banks app för Android eller Iphone
- Välj aktivera kreditkort
- Skriv in de sista fyra siffrorna i kreditkortsnumret och aktivera
Om du hellre vill ha personlig service kan du ringa till kundservice på tel 010-161 00 60.
Nej, det går inte att göra överföringar från ditt kreditkort till ett annat konto.
Det enklaste sättet att höja krediten är i appen eller Mina sidor. Scrolla ner och klicka på knappen Ändra kreditgräns. Vi gör en ny kreditbedömning i samband med höjningen.
Du kan även ringa oss på telefon 010-161 00 60. Vi postar en höjningsblankett till dig som du behöver signera och skicka tillbaka. Vi gör en ny kreditupplysning när vi fått ditt medgivande och därefter gör vi höjningen.
Du kan se din pin-kod när du loggar in i appen eller Mina sidor. Vill du ha den hemskickad med posten får du gärna ringa oss så hjälper vi dig 010- 161 00 60.
Ja, e-fakturan startar du själv i din internetbank.
Vi skickar automatiskt ut ett nytt kreditkort till dig samma månad som ditt nuvarande kreditkort går ut.
Behöver du trots allt beställa ett helt nytt kreditkort så kan du göra detta på Mina sidor. Du kan även ringa oss på 010-161 00 60 och legitimerar dig med mobilt bankID så beställer vi ett nytt kreditkort till dig. Ditt nya kreditkort skickas till din folkbokföringsadress. Samma pin-kod gäller.
Du ser ditt saldo när du loggar in i appen eller på Mina sidor. Du kan även ringa kundservice så hjälper vi dig 010- 161 00 60.
Har du okända transaktioner, blivit belastad fel belopp eller inte fått tillbaka pengar vid avbokad / returnerad vara eller tjänst kan du reklamera dessa genom att fylla i en reklamationsblankett.
Viktigt att tänka på:
- Spärra ditt kort direkt i appen, på webben eller via vår spärrtjänst 010 – 161 00 66 om du upptäcker okända transaktioner.
- Reklamationen ska skickas in så snart de felaktiga transaktionerna upptäckts.
- Tänk på att skicka med underlag som styrker din reklamation vid felaktig belastning.
- Är ditt kort stulet ska detta anmälas till polisen, kopia på anmälan skickas in tillsammans med reklamationen.
Reklamationen kan med fördel mailas direkt till kortreklamation@collectorbank.se, vid eventuella frågor kan ni kontakta oss på 010 -161 00 60
Du spärrar enklast kreditkortet i appen. Vår spärrservice har öppet alla dagar dygnet runt. Har du inte möjlighet att använda appen, Mina sidor eller ringa så mejla kortsparr@collectorbank.se.
Inom Sverige ringer du vår spärrservicelinje på:
010 161 00 66
Från utlandet ringer du:
+46 10 161 00 66
Våra fakturor skickas mestadels via mejl. Om du inte hittar din faktura i inkorgen, kolla i skräpposten. Om du har obetalda fakturor hittar du dessa på Mina sidor eller i appen. Det kan även vara så att fakturan inte skapats än.
Om du har fått en påminnelse är din faktura troligtvis obetald. Det kan även vara så att betalningen kommit oss tillhanda efter att påminnelsefakturan skickades ut, i så fall behöver du endast betala in påminnelseavgiften. Detaljer om dina fakturor hittar du på Mina sidor.
Ja, du kan ha ett extrakort kopplat till ditt kreditkort. En närstående över 18 år som är skriven på samma adress som dig kan få ett extrakort knutet till din kredit. Både du och din extrakortsinnehavare signerar med BankID och vi det krävs ingen ny kreditupplysning.
Du som har kortet sedan innan är ansvarig för all användning av kortet och därmed betalningen av nyttjad kredit. På fakturan delas köpen upp så att det är enkelt att se vem som använt kortet till vad. Det kostar inget extra att ansöka om extrakort.
Logga in här för att ansöka om ett extrakort.
En bank får inte låna ut pengar till dig om de inte tror att du kommer ha möjlighet att betala tillbaka. Banken hämtar därför nödvändig information från ett kreditupplysningsföretag som de sedan använder sig av för att kunna avgöra dina ekonomiska förutsättningar att betala igen pengarna. Informationen om dig som kund baseras på din ekonomiska historik och nuläge.
Jag vill läsa mer om vad kreditupplysning innebär
Om någon har ansökt om ett kreditkort i ditt namn ska du omedelbart spärra kreditkortet på 010-161 00 66 eller i appen Collector Bank.
Vi rekommenderar att du även gör följande:
- Kontakta UC för att få översikt över samtliga kreditförfrågningar som gjorts
- Be UC lägga en tillfällig spärr på ditt personnummer, kostnadsfritt i 14 dagar
- Gör en polisanmälan - Alla brott ska rapporteras. (Vi behöver inte kopia på polisanmälan om inget kreditkort har godkänts och betalats ut)
Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på fraud@collectorbank.se
Klicka HÄR för att läsa mer om hur du går tillväga om du blivit utsatt för ett bedrägeri.