Kundservice för kreditkort

Läs vanliga frågor och svar


Kontakta oss dygnet runt via meddelande
Hantera dina ärenden när det passar dig, oavsett tid på dygnet. När vi svarat, vanligtvis inom 24 timmar på vardagar, får du ett mejl om att logga in. Du slipper därmed anpassa dig efter våra öppettider och behöver heller inte spendera någon tid i telefonkö.

Logga in och skicka ett meddelande

Snabba svar i vår app

Ibland behöver du kanske få ett snabbt svar. I appen hittar du vår digitala assistent som snabbt hjälper dig att få svar på de vanligaste frågorna. Du får även en överblick över din kredit och ser din senaste faktura, samt möjligheten att spärra ditt kort.




Ladda ner appen för iPhone eller Android


LlaLadda

Google Play

Mina sidor

Få en överblick över din kredit och se din senaste faktura.

Till inloggning

Kontaktuppgifter

010-161 00 60
Mån - Fre 08:00 - 17:00
Lör Stängt
Sön Stängt

Spärra ditt kreditkort

Har du blivit av med ditt Easycard eller Easyliving? Då är det viktigt att du snabbt spärrar ditt kreditkort. 

Du spärrar enklast kreditkortet i appen. Vår spärrservice har öppet alla dagar dygnet runt. Har du inte möjlighet att använda appen eller ringa så maila kortsparr@collectorbank.se.

010-161 00 66

Öppet dygnet runt alla dagar i veckan.

Vanliga frågor om kreditkort

Här är några av de vanligaste frågorna om kreditkort som ställs till oss på kundservice.

Du kan behöva aktivera ditt kreditkort innan du börjar betala med det. Det gör du enkelt genom att:

  • Ladda ner och öppna Collector Banks app för Android eller Iphone
  • Scrolla i sidled till delen om kreditkort och välj "Fortsätt och aktivera"
  • Skriv in de sista fyra siffrorna i kreditkortsnumret och aktivera

Om du hellre vill ha personlig service kan du ringa till kundservice på tel 010-161 00 60.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Nej, det går inte att göra överföringar från ditt kreditkort till ett annat konto.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Det enklaste sättet att höja krediten är i appen eller Mina sidor. Scrolla ner och klicka på knappen Ändra kreditgräns. Vi gör en ny kreditbedömning i samband med höjningen.

Du kan även ringa oss på telefon 010-161 00 60. Vi postar en höjningsblankett till dig som du behöver signera och skicka tillbaka. Vi gör en ny kreditupplysning när vi fått ditt medgivande och därefter gör vi höjningen.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Du kan se din pin-kod när du loggar in i appen eller Mina sidor. Vill du ha den hemskickad med posten får du gärna ringa oss så hjälper vi dig 010- 161 00 60.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Ja, e-fakturan startar du själv i din internetbank. 

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Vi skickar automatiskt ut ett nytt kreditkort till dig samma månad som ditt nuvarande kreditkort går ut.

Behöver du trots allt beställa ett helt nytt kreditkort så kan du göra detta på Mina sidor. Du kan även ringa oss på 010-161 00 60 och legitimerar dig med mobilt bankID så beställer vi ett nytt kreditkort till dig. Ditt nya kreditkort skickas till din folkbokföringsadress. Samma pin-kod gäller.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Du ser ditt saldo när du loggar in i appen eller på Mina sidor. Du kan även ringa kundservice så hjälper vi dig 010- 161 00 60.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Har du okända transaktioner, blivit belastad fel belopp eller inte fått tillbaka pengar vid avbokad / returnerad vara eller tjänst kan du reklamera dessa genom att fylla i en reklamationsblankett.

Viktigt att tänka på:

  • Spärra ditt kort direkt i appen, på webben eller via vår spärrtjänst 010 – 161 00 66 om du upptäcker okända transaktioner.
  • Reklamationen ska skickas in så snart de felaktiga transaktionerna upptäckts.
  • Tänk på att skicka med underlag som styrker din reklamation vid felaktig belastning.
  • Är ditt kort stulet ska detta anmälas till polisen, kopia på anmälan skickas in tillsammans med reklamationen.

Reklamationen kan med fördel mailas direkt till kortreklamation@collectorbank.se, vid eventuella frågor kan ni kontakta oss på 010 -161 00 60

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Du spärrar enklast kreditkortet i appen. Vår spärrservice har öppet alla dagar dygnet runt. Har du inte möjlighet att använda appen, Mina sidor eller ringa så mejla kortsparr@collectorbank.se.

Inom Sverige ringer du vår spärrservicelinje på:
010 161 00 66

Från utlandet ringer du:
+46 10 161 00 66

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Våra fakturor skickas mestadels via mejl. Om du inte hittar din faktura i inkorgen, kolla i skräpposten. Om du har obetalda fakturor hittar du dessa på Mina sidor eller i appen. Det kan även vara så att fakturan inte skapats än.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Om du har fått en påminnelse är din faktura troligtvis obetald. Det kan även vara så att betalningen kommit oss tillhanda efter att påminnelsefakturan skickades ut, i så fall behöver du endast betala in påminnelseavgiften. Detaljer om dina fakturor hittar du på Mina sidor.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Ja, du kan ha ett extrakort kopplat till ditt kreditkort. En närstående över 18 år som är skriven på samma adress som dig kan få ett extrakort knutet till din kredit. Både du och din extrakortsinnehavare signerar med BankID och vi det krävs ingen ny kreditupplysning.

Du som har kortet sedan innan är ansvarig för all användning av kortet och därmed betalningen av nyttjad kredit. På fakturan delas köpen upp så att det är enkelt att se vem som använt kortet till vad. Det kostar inget extra att ansöka om extrakort.

Logga in här för att ansöka om ett extrakort.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Du behöver ta kontakt med vår kundtjänst via mail eller telefon och lämna kontouppgifter så återbetalar vi dig inom kort.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

En bank får inte låna ut pengar till dig om de inte tror att du kommer ha möjlighet att betala tillbaka. Banken hämtar därför nödvändig information från ett kreditupplysningsföretag som de sedan använder sig av för att kunna avgöra dina ekonomiska förutsättningar att betala igen pengarna. Informationen om dig som kund baseras på din ekonomiska historik och nuläge.

Jag vill läsa mer om vad kreditupplysning innebär

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Om någon har ansökt om ett kreditkort i ditt namn ska du omedelbart spärra kreditkortet på 010-161 00 66 eller i appen Collector Bank.

Vi rekommenderar att du även gör följande:

  • Kontakta UC för att få översikt över samtliga kreditförfrågningar som gjorts

  • Be UC lägga en tillfällig spärr på ditt personnummer, kostnadsfritt i 14 dagar

  • Gör en polisanmälan - Alla brott ska rapporteras. (Vi behöver inte kopia på polisanmälan om inget kreditkort har godkänts och betalats ut)

Har du några frågor är du välkommen att kontakta oss på fraud@collectorbank.se

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.

Klicka HÄR för att läsa mer om hur du går tillväga om du blivit utsatt för ett bedrägeri.

Fick du svar på din fråga?

Tack för din återkoppling!

Ojdå! Då kanske just din fråga är något för vår kundservice att svara på. För frågor kring kreditkort ring 010-161 00 60 eller logga in för att ställa din fråga.