Enkla knep skapar återkommande kunder

Adam Ehn, produktchef på Collector Bank, har lång erfarenhet från e-handeln och har tidigare jobbat hos företag som Fyndiq, Tretti och Furniturebox. Så vad gör de bästa e-handelsbolagen rätt när det gäller kundlojalitet? Här är Adams bästa tips.

kundlojalitet

6 smarta tips

Använd kundtjänsten för att driva försäljning.

En arg kund är en bra kund. Bemötandet hos kundtjänsten är avgörande, och om du lyckas lösa problemet åt kunden skapas istället genuin lojalitet. Det är världens möjlighet – en kund som blivit missnöjd och fått blixtsnabb (och rätt) hjälp, berättar gärna om sin upplevelse för andra. Men se till att kundtjänstpersonalen verkligen har mandat att göra sitt jobb.

6 smarta tips

Överraska!

Lova en sak – och gör någonting bättre. Skicka leveransen tidigare än kunden väntar sig. Ibland kan du lägga med en liten gåva eller ett handskrivet brev bara för att ge något litet extra. Men gör det inte varje gång – bara någon gång ibland – risken är annars att du istället bäddar för besvikelse när gåvan uteblir.

6 smarta tips

Uppmuntra till recensioner.

I en tid där jämförelser mellan två e-butiker kan ta några få sekunder, är goda kundomdömen på oberoende sajter superviktigt. Fick du en dålig recension? Bemöt vänligt och ta tag i problemet direkt. Se det som en möjlighet!

6 smarta tips

Skapa förtroende med en chatt.

Ökad tillgänglighet, genom till exempel en chattfunktion, skapar ökad närvaro, en starkare kundrelation – och mer försäljning du annars inte skulle fått!

6 smarta tips

Jobba med varuprover.

Skicka extra varuprover med en beställning. Du får en nöjd kund som kanske dessutom visar sig uppskatta fler produkter i sortimentet.

6 smarta tips

Laborera med kredittiden.

Längre kredit kan löna sig. Collector Banks egna undersökningar har till exempel visat på stor skillnad när kunderna har fått 30 dagars kredit istället för 14 dagar. 20 procent fler kunder betalade i tid, och andelen återkommande kunder ökade med 5–10 procent. Andelen onödiga kundkontakter, där kunder exempelvis bara ville förlänga sitt fakturadatum, kunde reduceras med upp till 20 procent.